Snabbmatskedjorna har expanderat och vuxit rejält de senaste årtionden. Bara i Sverige finns omkring 200 McDonald's-restauranger, 150 Max-restauranger och över 110 Burger King-restauranger.
Det går med andra ord att säga att både de amerikanska, men även den svenska kedjan, expanderat rejält i Sverige. Det innebär att det ständigt är en konkurrens om kunderna för att locka fler till just sin verksamhet.

McDonald's drag: Så ska de locka konkurrenternas kunder
Nu har den amerikanska hamburgerkedjan McDonald's tagit ett nytt steg för att locka övriga aktörers kunder.
2023 började de erbjuda kunder, som fotar när de slänger sina take away-förpackningar, erbjudanden i appen. Och nu ska de försöka locka konkurrenternas kunder med samma tillvägagångssätt. Genom att konkurrerande kedjors kunder slänger sitt skräp i papperskorgen kan de nämligen också få erbjudanden hos McDonald's.
– Nu när tjänsten funnits ett tag såg vi en möjlighet att utveckla den för att omfatta även branschkollegors förpackningar, säger Michaela Bognäs, marknadschef på McDonald's Sverige i ett pressmeddelande.

"Belönar positiva beteenden"
Genom ett samarbete med stiftelsen Håll Sverige Rent arbetar företaget med att motverka nedskräpning och samtidigt locka kunderna tillbaka. Även om möjligheten till att tjäna erbjudanden och billigare priser riktar sig till alla kunder, så är den så kallade "morotslogiken" viktigt att nå ut med till en viss grupp.
– Att bekämpa nedskräpning kräver både stort engagemang och nya innovativa sätt att ändra beteendemönster, inte minst hos unga vuxna, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.