McDonald's lockar konkurrenters kunder med erbjudanden.
McDonald's lockar konkurrenters kunder med erbjudanden. - Foto: Christine Olsson/TT & M. Spencer Green

McDonald's plan för att sno kunderna: "Lätt att göra rätt"

Snabbmatsjätten McDonald's har lanserat en ny funktion i appen för att minska nedskräpningen och samtidigt locka över konkurrenterna Max Hamburgare och Burger Kings kunder.


McDonald's i Sverige

Snabbmatskedjan McDonald’s bildades 1948 i San Bernadino i USA av bröderna Dick och Mac McDonald.

Den första restaurangen i Sverige öppnade på Kungsgatan i Stockholm den 27 oktober 1973 av Paul ”Palle” Lederhausen.

1986 lanseras Happy Meal i Sverige.

1997 börjar man sälja vegetariska hamburgare.

2003 lanserades Big Tasty på menyn.

I dag har McDonald’s 13 000 anställda fördelat mellan 200 restauranger i Sverige. 

I Sverige omsätter företaget sju miljarder kronor årligen. 

Källa. McDonald's

Snabbmatskedjorna har expanderat och vuxit rejält de senaste årtionden. Bara i Sverige finns omkring 200 McDonald's-restauranger, 150 Max-restauranger och över 110 Burger King-restauranger. 

Det går med andra ord att säga att både de amerikanska, men även den svenska kedjan, expanderat rejält i Sverige. Det innebär att det ständigt är en konkurrens om kunderna för att locka fler till just sin verksamhet. 

Så fuskar McDonalds med städrutinerna – enligt personalen

McDonald's lockar konkurrenterna Max och Burger Kings kunder. Foto: Erik Simander/TT, Helena Landstedt/TT & Gene J. Puskar

McDonald's drag: Så ska de locka konkurrenternas kunder

Nu har den amerikanska hamburgerkedjan McDonald's tagit ett nytt steg för att locka övriga aktörers kunder. 

2023 började de erbjuda kunder, som fotar när de slänger sina take away-förpackningar, erbjudanden i appen. Och nu ska de försöka locka konkurrenternas kunder med samma tillvägagångssätt. Genom att konkurrerande kedjors kunder slänger sitt skräp i papperskorgen kan de nämligen också få erbjudanden hos McDonald's.

– Nu när tjänsten funnits ett tag såg vi en möjlighet att utveckla den för att omfatta även branschkollegors förpackningar, säger Michaela Bognäs, marknadschef på McDonald's Sverige i ett pressmeddelande.

Det ska du inte beställa på McDonalds: "Serveras gammal"

McDonald's försöker locka konkurrenternas kunder och samtidigt minska nedskräpningen. Foto: Fredrik Sandberg/TT

"Belönar positiva beteenden"

Genom ett samarbete med stiftelsen Håll Sverige Rent arbetar företaget med att motverka nedskräpning och samtidigt locka kunderna tillbaka. Även om möjligheten till att tjäna erbjudanden och billigare priser riktar sig till alla kunder, så är den så kallade "morotslogiken" viktigt att nå ut med till en viss grupp.

– Att bekämpa nedskräpning kräver både stort engagemang och nya innovativa sätt att ändra beteendemönster, inte minst hos unga vuxna, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Här är snabbmatsrestaurangen med Sveriges sämsta service

Max-ägaren Richard Bergfors otroliga miljonlön – så mycket tjänar han

/
/
/