Bedrägerier är ett växande problem i samhället. Bara under förra året ökade telefonbedrägerierna med 36 procent, och brottsvinsten därifrån beräknades uppgå till omkring 700 miljoner kronor, enligt statistik från Polisen.

BankID:s varning till användarna
En vanlig typ av bedrägeri är så kallad vishing. Då ringer telefonbedragaren upp brottsoffret, och låtsas komma från ett företag. På olika sätt luras sedan offret, att antingen uppge sin kod till sitt BankID eller att swisha en stor summa pengar.
Eftersom brottsoffret själv gjort överföringen eller gett koden är det ofta svårt att få tillbaka pengarna, trots att man blivit lurad.
De många bedrägerierna fick BankID att gå ut med en varning i slutet av mars.
Krav på förändring
En grupp som är extra utsatta för dessa typer av brott är pensionärer.
I en debattartikel i SvD kräver nu Sverker Olofsson, före detta programledare för Plus i SVT och Anders Andersson, före detta chefredaktör för Privata Affärer en förändring av BankID.
"Vissa av våra pensionärsvänner är så vettskrämda över att riskera att bli lurade att de inte längre vågar svara i telefon. Ska det vara så?", skriver de i debattartikeln.
De tycker att:
- Onormala transaktioner borde stoppas innan de genomförs. Och att bankerna i dessa fall ska kontakta kunden för ett godkännande.
- Att transaktioner över en onormal nivå ska fördröjas ett dygn.
- Att det ska vara möjligt att ha så kallad dubbelsignering, så att exempelvis Swish alltid måste signeras av ytterligare en person med BankID.
- Att bankerna ska informera tydligare om riskerna med bedrägerier.