Nyheter24
Annons

Fått p-böter? Så kan du vinna mot parkeringsbolaget

Publicerad: 21 maj 2025, kl. 17:00
Parkeringsappar, skylt och parkeringsbot.
Här får du reda på hur du kan vinna mot parkeringsbolaget. Foto: Adam Ihse/TT & Anders Wiklund/TT

Har du råkat ut för en p-bot eller avgift för att det blivit fel? Det kan gå att vinna mot parkeringsbolaget – om du tar strid.

Att åka på parkeringsböter har de allra flesta gjort något gång vare sig det är för att man missat att betala parkeringsavgiften, missat skylten som markerar lastzon eller betalat i fel automat eller i fel zon. 

Att parkeringsbolagen därtill ofta kan upplevas som nitiska kring regler och lagar underlättar inte alltid om man är osäker på om man ens gjort fel. Men vilka rättigheter och skyldigheter har de egentligen? Måste lagar och regler alltid tillämpas stenhårt? 

"Man kan tycka att det är omoraliskt och oetiskt"

Dagens Nyheter redogör för att parkeringsbolagen inte alls måste tillämpa lagen så hårt som de ofta gör. Framför allt inte när många av de som drabbas av felparkeringsavgift eller böter är äldre. Tidningen har i en intervju med konsumentrådgivaren Marie Wiezell tagit reda på vad som gäller och i vilka fall du som konsument kan få rätt. 

Annons

Hon menar att det är viktigt att företagen förstår skillnaden på vad som är affärsmoral och vad som är juridik i många av de fall då det blir fel i parkeringsapparna.

Enligt konsumentexperten är det rimligt att skapa sig en negativ uppfattning om bolagen, särskilt om feltryckning i appen kostar tusenlappar i avgift. Detta då det faktiskt inte finns något som hindrar bolagen från att vara mer genereösa.

– Man kan tycka att det är omoraliskt och oetiskt att kräva en äldre person på det här beloppet, när man direkt ringer och säger att det blev fel. Och det finns inte heller något som hindrar bolagen från att vara mer generösa än vad lagen stadgar.

Så kan du vinna mot parkeringsbolaget

Annons

Det är nämligen så att varken konsumentköplagens eller konsumenttjänstlagen gäller vid parkeringar. Och i vanliga fall har man dessutom ångerrätt på parkeringsavtal som privatperson om man hyrt en parkeringsplats av ett företag. Dock under förutsättningen att man ingått avtalet på distans.

– Så om man inom 14 dagar ångrar köp av månadsbiljett eller enstaka biljett så ska man ha rätt att ångra sig. Har man inte fått korrekt och fullständig information om ångerrätten så förlängs den i upp till ett år. Har man fått det kan man få betala för den del av parkeringstiden som redan har förflutit, säger Wiezell till Dagens Nyheter.

Har du istället köpt en engångsbiljett i en automat har du ingen ångerrätt. Inte heller efter att parkeringstiden löpt ut.

Skulle en avgift eller bot utfärdas mot dig, trots att du har laglig rätt att nyttja ångerrätten, ska du kontakta parkeringsbolaget och informera dem om att du vill nyttja ångerrätten. 

Är det då ett seriöst bolag så ska de veta vad de ska göra  för att hjälpa dig som kund, uppger Maria Wiezell för Dagens Nyheter och betonar sedan vikten av att det endast gäller om man köpt en biljett som ännu inte löpt ut. Alternativt om en kontrollavgift utfärdats för att man lämnat fel information i appen – men bara om parkeringstiden inte löpt ut.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons