Nyheter24
Annons

Miljonbedrägeriet knäckt – äldre kan få tillbaka sina pengar

Publicerad: 22 maj 2025, kl. 09:30
Lurad äldre man, miniräknare.
Polisen i region väst har knäckt en enorm bedrägerihärva. Foto: Caisa Rasmussen/TT, Claudio Bresciani/TT & Henrik Montgomery/TT

Polisen i region väst har knäckt en enorm bedrägerihärva som spänt över flera världsdelar. I Sverige har 139 äldre personer lurats på 17 miljoner. Nu kan en del av pengarna återbetalas.

Polisen I region väst lyckades kartlägga ett nätverk som nu står åtalade för att ha lurat äldre på 17 miljoner kronor. Genom kryptospårning, flygbiljetter och enorma mängder chattmeddelanden kunde man komma åt de misstänkta bedragarna.

14 personer åtalade i bedrägerihärva

I en intervju med Dagens Nyheter redogör utredningsledaren för att genombrottet kom när de lyckades ta sig in i en av de misstänkta gärningsmännens telefoner.

– De har dokumenterat dagsrapporter, anteckningar, de har skrivit allt, varenda dag. Jag tror att vi har flera hundra anteckningar, där många har direkt koppling till den bedrägliga verksamheten.

14 personer är nu åtalade i härvan som har haft förgreningar i flera länder så som Malta, Panama och Thailand där callcenters ska ha varit belägna varifrån man lurade sina offer.

Annons

139 äldre personer bedrogs i Sverige – på 17 miljoner

Totalt bedrogs 139 äldre personer i Sverige på en sammanlagd summa på 17 miljoner kronor. Bland beslaget polisen gjort har guld, klockor, bilar och annat värdefullt hittats. Beslagens värde uppskattas uppgå till någonstans mellan tio och tolv miljoner kronor – pengar som kan ges tillbaka till brottsoffren om de misstänkta döms.

– Det är inte så vanligt i såna här ärenden – ofta är pengarna borta, säger utredningsledaren till Dagens Nyheter. 

Så ska bedrägerierna ha gått till

Bedrägerierna gick, enligt utredningen till enligt följande, uppger Dagens Nyheter:

  • De misstänkta har ringt upp äldre personer i Sverige och låtsas jobba för ett inkassobolag.
  • Offret har blivit informerad att de måste betala för fler telefoner som beställts med dennes BankID. Därefter informeras det om att det kan röra sig om bedrägeri och att offret måste kopplas till banken.
  • En ny bedragare kommer in i samtalet och utger sig på falska grunder representera banken och lurar personen på BankId-uppgifter.
  • Offrets konton töms och överförs till målvakter som hjälper till att tvätta bedragarnas pengar.
  • Pengarna och tillgångar slussas vidare.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons