Sedan tidigare står det klart att ett förslag kommer träda i kraft den 1 juli som påverkar en stor del av svenska folket. Reduktionsplikten, som innebär att företag som säljer bensin och diesel måste minska utsläppen från produkterna, höjs från sex till tio procent på grund av ett nytt EU-system. Det kan få bensinpriserna att skjuta i höjden.
Reduktionsplikten höjs den 1 juli
Enligt sajten Ekonomifakta väntas höjningen minska Sveriges koldioxidutsläpp med uppskattningsvis 3,1 miljoner ton fram till år 2030. Men mottagandet har trots det varit blandat.
Den stora förändringen samhället nu står inför innebär att du kan vänta dig en betydligt mer komplex situation än vad man vid första anblick kan tänka sig.

Dagens PS redogör nämligen för att höjningen av reduktionsplikten, som för närvarande ligger på sex procent, inte är frivillig utan gäller alla Sverige.
Stigande bensinpriser är dock något som oroar många svenska konsumenter som kanske kommer dra sig för att tanka bilen, eller ens köra den lika ofta som tidigare.
Det händer med bensinpriset efter 1 juli
Sajten redogör även för att dagens E10-bränsle innehåller 10 procent etanol vilket gör att ännu mer inblandning försvåras jämfört med diesel. Enligt beräkningar som Dagens PS tagit del av kan kostnaden för bränslet öka med omkring 30 öre per liter på grund av reduktionsplikten och höjningen av den.
Men det kan också komma att bidra till en lägre totalkostnad när du tankar. Orsaken är att samtidigt som höjningen av reduktionsplikten träder i kraft 1 juli sänks också skatten på bensin med 40 öre per liter, inklusive moms.
Det innebär att bensinen i bästa fall kan sjunka med 10 öre per liter trots en höjd reduktionsplikt.
Det händer med dieselpriset
Dieselpriset kommer bli dyrare med en uppskattad ökning på 30 till 40 öre, men för att kompensera det har det beslutats om en sänkning av dieselskatten med 40 öre per liter inklusive moms, uppger sajten.
