Just nu mottar Konsumenternas energimarknadsbyrå en mängd telefonsamtal från kunder som har svårt att tyda sina elräkningar.
I en intervju med Dagens Nyheter redogör Thomas Björkström, vd på Konsumenternas energimarknadsbyrå, att en av de vanligaste frågorna just nu är att man inte förstår fakturan.
– De tillhör de vanligaste frågorna vi får. Vi förstår också att det kan vara svårt att förstå fakturan, och i vårt konsumentuppdrag framför vi dessa brister och klagomål till tillsynsmyndigheterna.
Har du svårt tolka din räkning? Då är du med andra ord inte ensam.
Uppmaningen: Läs igenom fakturan ordentligt
Björkström lyfter också faran en otydlig räkning kan leda till.
– Har man exempelvis som kund tecknat ett rörligt- eller timavtal ska man alltid kontrollera och känna efter om priset på fakturan känns rimligt och motsvarar det pris man avtalat. Är så inte fallet kontaktar man sin elhandlare, så att denne får redogöra för fakturans innehåll, säger han.
Risken kan annars vara att man hamnar i händerna på oseriösa elhandlare. Därför uppmanas konsumenter nu att läsa igenom fakturorna ordentligt.
Nya direktiv infördes 1 januari: "Svårt att räkna ut alla uppgifter på fakturan"
Den 1 januari trädde nya föreskrifter från Energimarknadsinspektionen i kraft som förband elbolagen att kunna tillhandahålla jämförelseverktyg, uppgifter om elområde, genomsnittlig användning och gällande priser för elleverans.
Thomas Björkström berättar för Dagens Nyheter att nya föreskrifter underlättar för konsumenterna. Även när fakturan är rörig.
– Förenklat uttryckt innebär det att kunder med rörligt avtal nu får ett totalpris per kilowattimme, och på fakturan även ett pris för alla de priskomponenter som beskrivits i avtalsvillkoren. Det har tidigare varit problematiskt, då det då radades upp en massa villkor som varit svåra att förstå och där det inte fanns något pris för priskomponenterna på fakturan. Det gjorde det svårt att räkna ut alla uppgifter på fakturan, säger han till tidningen.
Vidare anser han att de nya direktiven visserligen är bra men kräver samtidigt tillsyn så de efterlevs från företagen.