En 82-årig kvinna kastades ut från sin bank efter att hon lurats av bedragare, uppger Svenska Dagbladet. Pensionärernas riksorganisation, PRO, menar att hanteringen av den äldre kvinnan är förfärligt.
"Karin", 82, bedragen – banken avslutade henne som kund
Anledningarna till att en bank avslutar en kund kan vara flera. Den vanligaste är dock misstankar om penningtvätt eller eventuell finansiering av terrorism, uppger tidningen.
Ett konto, och således kunden också, ska inte begränsas mer än vad som är ”absolut nödvändigt” anser Finansinspektionens enhetschef för betalanalys och policy, Charlotte Fried.
– Det är jätteviktigt att bankerna gör individuella bedömningar av konsumenterna och inte stänger ett konto automatiskt och hänvisar till penningtvättslagen, säger hon till Svenska Dagbladet.
De redogör även för hur 82-åriga Karin, som egentligen heter något annat, utsatts för bedrägeri och sedan kastats ut från sin bank.
MISSA INTE: 740 000 svenskar riskerar saftig skattesmäll
Så bedrogs 82-årig kvinna på en halv miljon
Det hela inträffade efter att "Karin" lurades på alla sina besparingar – över 500 000 kronor. Efter att banken avslutat henne som kund hösten 2024 hade hon inte längre möjlighet att sköta sin ekonomi.
Hennes son berättar för tidningen hur han istället fick kliva in och hjälpa henne att betala både räkningar och övriga utgifter.
Hon hade utsatts för vishing, vilket i det här specifika fallet innebar att bedragarna utgav sig för att representera hennes bank. Genom flertalet telefonsamtal övertygades hon att göra hela 16 banköverföringar till två andra banker.
PRO:s ordförande: "Det låter alldeles förfärligt"
Åsa Lindestam, ordförande hos Pensionärernas riksorganisation, PRO, redogör för hur organisationen i samråd med de fyra storbankerna ofta har möten. I tider då bedrägerier dessvärre är allt vanligare pågår arbetet kring att stävja bedrägerier, uppger hon.
Trots att över 40 000 bedrägeribrott anmäldes till polisen under 2024, då riktade mot äldre och funktionsnedsatta, anser Lindestam att 82-åringens fall sticker ut.
– Hur ska en 82-årig kvinna kunna leva utan bank-id och bankens tjänster? Det låter alldeles förfärligt att bli avstängd på det sättet.