BankID användes 7,6 miljarder gånger under fjolåret, då för att genomföra både identifieringar och underskrifter. Totalt har 8,6 miljoner användare tillgång till tjänsten och man har stadigt ökat användarantalet på senare år, efter att tjänsten först gavs ut år 2003 då ett litet antal banker erbjöd lösningen till sina kunder.

Så har BankID-användandet utvecklats genom åren
De allra flesta svenskarna har minst ett BankID i en enhet, likt mobil eller surfplatta.
- 2024: 8,6 miljoner användare
- 2023: 8,5 miljoner användare
- 2022: 8,4 miljoner användare
- 2021: 8,2 miljoner användare
- 2020: 7,9 miljoner användare
- 2019: 7,6 miljoner användare
Av folkbokförda svenskar i åldrarna 18 till 67 år var det hela 99,9 procent som hade ett BankID 2024.
- 2024: 99,9 procent hade BankID
- 2023: 99,4 procent hade BankID
- 2022: 99,2 procent hade BankID
- 2021: 98,8 procent hade BankID
- 2020: 98,2 procent hade BankID
- 2019: 96,9 procent hade BankID
Källa: BankID
BankID:s uppmaning: Spärra och anmäl
I de tider vi befinner oss, då allt fler hamnar i klorna på bluffmakare och bedragare, väljer BankID liksom andra företag, banker och myndigheter att titt som tätt informera allmänheten om hur man bäst skyddar sig mot bedrägerier. Likaså vad man varnas för och således bör undvika. Det är som bekant inte ovanligt att bluffmakare tar till vilka medel som helst för att roffa åt sig intet ont anande individers tillhörigheter och besparingar.
Bara på den egna hemsidan har man en egen sektion riktad mot privatpersoner där man skriver om hur man bäst tänker på säkerheten.
”BankID är en personlig e-legitimation som är jämförbar med till exempel ditt pass. Du behöver därför alltid hantera ditt BankID på ett säkert sätt”.
Vidare uppmanas du som utsatts för ett bedrägeri att:
- Spärra ditt BankID
- Kontakta banken
- Polisanmäla
BankID: Positiv utveckling tack vare insatser
I en intervju med Nyheter24 redogör Charlotte Pataky, pressansvarig hos BankID, för hur utvecklingen kring bedrägerierna sett ut.
– Vi jobbar 24 timmar, dygnet runt med att se till att BankID är säkert och tillgängligt. Det sker även ett stort samarbete mellan oss, banker och brottsförebyggande myndigheter för att bekämpa bedrägerier.

När det kommer till ett vanligt förekommande bedrägeri, telefonbedrägeriet, visar det sig att brottsvinsterna gått ned. Det vill säga summorna bedragarna kommer över när de svindlat individer.
– Nedgången beror på flera åtgärder och en större samverkan mellan banker, BankID, brottsförebyggande myndigheter med flera, säger hon och listar sedan fem exempel på hur du skyddas:
- Utvecklingen av systemen för övervakning av transaktioner.
- Införandet av tidsfördröjningar av vissa transaktioner.
- Införandet av kontroll av ID-handling, det vill säga användaren måste förstärka sin identitet med ett pass eller nationellt ID-kort.
- Införandet av beloppsgränser för betalningar och göra ändringar i dessa på ett säkert sätt.
- Möjligheten att erbjudas extra kontroll vid betalningar, till exempel genom notifiering som upplyser kunden om transaktionen eller att transaktionen måste godkännas av en för kunden betrodd person.
BankID om de senaste tio årens bedrägerier: "Brottslingar hittar på nya modus hela tiden"
Hur har trenden sett ut de senaste tio åren? Och hur ofta missbrukas BankID:s namn? Det är såklart väldigt svårt att svara på. Men för Nyheter24 redogör Charlotte Pataky att man framför allt märkt av att telefonbedrägerierna är det som utmärker sig och gör så att Finansiell ID-teknik AB, ägaren, förvaltaren och utvecklaren av BankID, utnyttjas mer än i andra typer av bedrägerier.
– Användare blir lurade att genomföra transaktioner, men dessa brottsvinster har alltså gått ner, säger hon och tillägger:
– Brottslingar hittar på nya modus hela tiden och det gäller att ligga i framkant med nya säkerhetsåtgärder. Det är viktigt att det brottsförebyggandet arbetet sker tillsammans i samhället.




