Nyheter24
Annons

BankID: Fyra skarpa uppmaningar till svenska folket

Publicerad: 5 nov. 2025, kl. 20:04
Mobiler och BankID-appen.
BankID redogör för fyra uppmaningar allmänheten bör ta till sig för sin egen säkerhets skull. Foto: Canva & Pressbild BankID

Företag, banker och myndigheter går ofta ut och varnar allmänheten för olika typer av bedrägerier som försiggår i samhället. Allt som oftast utnyttjas nämligen deras namn av bedragaren i försök att vinna förtroende från sina offer och på så sätt kunna genomföra bedrägeriet. 

2024 anmäldes 230 330 bedrägerier till polisen, enligt statistik från Brottsförebyggande rådet. Det var glädjande nog en minskning med tre procent jämfört med året dessförinnan. Det som minskade mest då var kortbedrägerier följt av annonsbedrägerier.

Ett av alla företag som dock utnyttjas av bluffmakaren är BankID – som vuxit ut till en vital del i det svenska samhället när det gäller att hantera privatekonomi och företagsekonomi. I fjol hade tjänsten hela 8,6 miljoner användare och totalt gjordes 7,6 miljarder identifieringar och underskrifter. 

Bland dessa är det många som använder sitt BankID på andras uppmaningar – vilket aldrig ska genomföras. BankID kontaktar nämligen aldrig användare med uppmaningar. 

Foto: Pressbild BankID
Foto: Pressbild BankID

BankID uppmanar till försiktighet: Tänk på din säkerhet

På den egna hemsidan förklarar de hur man ska tänka med säkerheten:

Annons

”BankID är en personlig e-legitimation som är jämförbar med till exempel ditt pass. Du behöver därför alltid hantera ditt BankID på ett säkert sätt”.

BankID:s pressansvariga, Charlotte Pataky, har i en tidigare intervju redogjort för hur utveckling kring bedrägerier där BankID:s namn utnyttjas sett ut. Hon berättade då att man på företaget arbetar dygnet runt med att säkerställa så att tjänsten är säker och tillgänglig för alla användare. Men arbetet med att skydda användarna ligger i det stora samarbetet mellan banker och brottsförebyggande myndigheter. 

Så skyddas du av BankID och myndigheterna

När det gäller nedgången kring antal anmälningar passade hon också på att lyfta det faktum att även brottsvinsterna, det vill säga summorna bedragaren lyckas komma över, också minskar. 

– Nedgången beror på flera åtgärder och en större samverkan mellan banker, BankID, brottsförebyggande myndigheter med flera, säger hon och listar sedan fem exempel på hur du skyddas:

  1. Utvecklingen av systemen för övervakning av transaktioner.
  2. Införandet av tidsfördröjningar av vissa transaktioner.
  3. Införandet av kontroll av ID-handling, det vill säga användaren måste förstärka sin identitet med ett pass eller nationellt ID-kort.
  4. Införandet av beloppsgränser för betalningar och göra ändringar i dessa på ett säkert sätt.
  5. Möjligheten att erbjudas extra kontroll vid betalningar, till exempel genom notifiering som upplyser kunden om transaktionen eller att transaktionen måste godkännas av en för kunden betrodd person.

Charlotte Pataky. Foto: Pressbild
Charlotte Pataky. Foto: Pressbild

BankID har fyra uppmaningar till svenska folket

I  en ny intervju redogör nu Pataky för ytterligare saker du bör tänka på. Hon delar nämligen med sig av fyra konkreta och raka uppmaningar som hon anser att svenska folket bör ta till sig när det gäller tjänsten BankID. Detta för att kunna öka det egna skyddet mot bedragaren och för att minska risken att utnyttjas av dem.

Annons

– BankID är en värdehandling, precis som ditt pass. Du ska aldrig låna ut ditt BankID. Använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig, säger hon och fortsätter:

– Lämna aldrig ifrån dig koder eller lösenord och läs noggrant igenom vad du skriver under.

Märker ni att namnet BankID utnyttjas mer i vissa typer av bedrägerier än andra?

– Framförallt vid telefonbedrägerier, det vill säga när användare blir lurade att genomföra transaktioner, men dessa brottsvinster har alltså gått ner. Vi är givetvis aldrig nöjda, så arbetar med att bekämpa bedrägerier fortsätter kontinuerlig dygnet runt.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons