Lördag 1 Okt
Stockholm

Därför blir man hungrig när man röker cannabis

Nu har forskarna kommit på sambandet.
Nu har forskarna kommit på sambandet. Foto: TT / Montage
Barack Obama, som själv testat cannabis, har i år jämfört drogen med en annan drog: alkohol. Foto: AP / TT
Det fanns en hel del olika sorter att välja mellan i Colorado. Men efter bara en vecka började hyllorna gapa tomma. Foto: AP / TT
I en undersökning Nyheter24 genomförde svarade fyra av 116 riksdagsledamöter att de testat cannabis. Foto: TT / Montage

Hjärnan påverkas på många sätt av cannabis. Nu visar nya forskningsrön varför personer som röker drogen snabbt känner sig hungriga.

Kommentera (19)
Kopiera länk
Lagligt

I samband med årsskiftet blev bruk av marijuana lagligt i delstaterna Colorado och Washington. Obamas administration gav klartecken i augusti förra året att delstaternas planer på legalisering inte skulle stoppas. I Colorado har marijuanan sålt som smör.

Personer som röker cannabis blir lätt hungriga, något som brukar gå under den mer vardagliga benämningen "munchies" i USA.

Nu har forskare med hjälp av experiment på möss tagit reda på varför. En studie som publicerats i tidskriften Nature Neuroscience visar bland annat att ämnena i cannabis påverkar hjärnan så att kroppen känns som att den svälter – kort sagt.

Ökad aptit

Dessutom får personen som röker en ökad aptit eftersom cannabis höjer doft- och smakkänslor, vilket ger en större upplevelse av maten och på så sätt gör personen mer sugen på mat.

Experimenten genomfördes genom att mata möss med ämnet tetrahydrocannabinol (THC) i mössen. THC är huvudämnet i marijuana. En grupp möss fick THC och en annan grupp observerades enbart.

Gruppen som fått THC luktade ofta på de banan- och mandeloljor som forskarna lagt ut. De åt även mer än de andra mössen, skriver Gizmodo.

Kommentera (19)
Kopiera länk

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.