Nu har forskarna kommit på sambandet.
Nu har forskarna kommit på sambandet. - Foto: TT / Montage
Barack Obama, som själv testat cannabis, har i år jämfört drogen med en annan drog: alkohol. - Foto: AP / TT
Det fanns en hel del olika sorter att välja mellan i Colorado. Men efter bara en vecka började hyllorna gapa tomma. - Foto: AP / TT
I en undersökning Nyheter24 genomförde svarade fyra av 116 riksdagsledamöter att de testat cannabis. - Foto: TT / Montage

Därför blir man hungrig när man röker cannabis

Hjärnan påverkas på många sätt av cannabis. Nu visar nya forskningsrön varför personer som röker drogen snabbt känner sig hungriga.

Lagligt

I samband med årsskiftet blev bruk av marijuana lagligt i delstaterna Colorado och Washington. Obamas administration gav klartecken i augusti förra året att delstaternas planer på legalisering inte skulle stoppas. I Colorado har marijuanan sålt som smör.

Personer som röker cannabis blir lätt hungriga, något som brukar gå under den mer vardagliga benämningen "munchies" i USA.

Nu har forskare med hjälp av experiment på möss tagit reda på varför. En studie som publicerats i tidskriften Nature Neuroscience visar bland annat att ämnena i cannabis påverkar hjärnan så att kroppen känns som att den svälter – kort sagt.

Ökad aptit

Dessutom får personen som röker en ökad aptit eftersom cannabis höjer doft- och smakkänslor, vilket ger en större upplevelse av maten och på så sätt gör personen mer sugen på mat.

Experimenten genomfördes genom att mata möss med ämnet tetrahydrocannabinol (THC) i mössen. THC är huvudämnet i marijuana. En grupp möss fick THC och en annan grupp observerades enbart.

Gruppen som fått THC luktade ofta på de banan- och mandeloljor som forskarna lagt ut. De åt även mer än de andra mössen, skriver Gizmodo.

Mat