Tappad macka behöver inte gå förlorad.
Tappad macka behöver inte gå förlorad. - Foto: Nyheter24

Nu är det bevisat: Femsekundersregeln fungerar på riktigt

Ny studie visar att den berömda femsekundersregeln faktiskt stämmer. Du kan äta något som hamnat på golvet, om du är snabb nog.

Bakterier

Det har sagts att förkylningsbakterier dör strax efter att de lämnat kroppen. Det stämmer inte.

Enligt en studie gjord av forskare vid University of Buffalo kan bakterierna överleva i månader utanför kroppen.

Läs mer här.

Känslan när man precis ska stoppa något gott i munnen och det glider ur handen och ner på golvet är jobbig. Men hur jobbig beror på om du är anhängare av femsekundersregeln eller inte. Är du det är det mindre jobbigt – då är det ju bara att att vara snabb och plocka upp godbiten igen.

För dig som inte känner till regeln – den går ut på att om mat bara ligger på golvet i max fem sekunder så kan man äta den.

Och det bästa av allt? Nu har forskare visat att regeln faktiskt stämmer.

Överföring av bakterier

Studien genomfördes av studenter i mikrobiologi vid Aston University i Birmingham under ledning av professor Anthony Hilton

I studien undersöktes överföringen av bakterier till mat. Studenterna övervakade hur fort E. coli och andra bakterier spred sig från golvet till mackor, pasta och annan klibbig mat, skriver Time.

Förutom att backa upp den berömda femsekundersregeln fann de även att typen av golv är avgörande för överföringen av bakterier. Heltäckningsmattor visade sig förvånande vara den mest säkra golvtypen.

– Att äta mat som tappats på golvet innebär fortfarande en infektionsrisk, men det är beroende på vilka bakterier som finns på golvet vid den tiden. Resultaten av denna studie kommer att ses som en lättnad för de som tidigare trott på femsekundersregeln, trots att det funnits en allmän uppfattning om att det är en myt, säger professor Anthony Hilton, enligt brittiska Metro.

Mat
Brukar du köra på regeln?