Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Ny studie: Lightläsk kan göra dig fet

- 17/03/2015, 18:40
Dricker du mycket lightläsk? Kan vara läge att sluta.
1 av 2

Dricker du mycket lightläsk? Kan vara läge att sluta.

TT Bild

Forskning visar att lightläsk kan leda till bukfetma.
2 av 2

Forskning visar att lightläsk kan leda till bukfetma.

TT Bild

Ny studie visar att lightläsk leder till ökad bukfetma samt höjd risk för hjärtsjukdomar, diabetes och stroke.

En ny studie från University of Texas visar att lightläsk är kopplat till bukfetma och kan leda till allvarliga hälsoproblem.

Orsakerna okända

En burk lightläsk innehåller ofta noll kalorier – men kan ändå göra dig fet, om du dricker det regelbundet. Orsakerna är inte helt kända men enligt Niclas Abrahamsson, specialistläkare som forskar på övervikt vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, kan det vara sötningsmedlen i drycken som är boven.

– De här sötningsmedlen skulle exempelvis kunna dra upp aptiten eller öka insulinresistens, något som gör att man går upp i vikt utan att gå via den klassiska kalorivägen. Det måste vara sötningsmedlen i lightläsken som ligger bakom eftersom de är det enda artificiellt framställda som finns i någon mängd över huvud taget i läsken, sägerAbrahamsson, till SVT.

Sötningsmedlen som används i lightläsk har visat sig kunna påverka tarmens normala bakterieflora, något som visat sig öka risken för diabetes.

Redan i höstas kontaktade Läkemedelsverket den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet och påpekade att det behövs en vetenskaplig utvärdering av effekten av sötningsmedel.

Bäst att avstå helt

Enligt studien kan konsumtionen av lightläsk leda till bukfetma samt bidra till ökad risk för högt blodtryck, hjärtsjukdomar, diabetes och stroke.

De 749 personer som deltog i studien undersöktes totalt fyra gånger under en period på drygt nio år. Deltagarnas konsumtion av lightläsk mättes samt vikt, längd och midjemått.

Resultatet visade att de som drack lightläsk regelbundet hade en nära på tredubblad ökning i midjemått – jämfört med de som inte konsumerade lightläsk i samma utsträckning.

– Det bästa är att avstå helt från att dricka lightläsk. Då är det bättre att istället dricka en mindre mängd vanlig läsk någon gång i veckan. Det är inte skadligt i liten mängd och underhåller inte ett sockerberoende, säger Abrahamsson, till SVT.

Dricker du mycket lightläsk?