Därför skyddar kaffe mot cancer

Nu vet man varför kaffe hjälper mot cancer.

En kanna till.

Mm..bara en kopp till.

Två koppar om dagen förebygger bröstcancer enligt ny forskning.

Inte bara gott, förebygger även mot bröstcancer.

Nyheter24 har tidigare skrivit om de positiva effekter kaffe ger, inte minst mot cancer. Forskning visar att kaffe har en skyddande effekt mot flera olika cancerformer, bland annat bröstcancer – och nu vet man varför, skriver SVT.

För TT berättar Ann Rosendahl, forskare på Lunds universitet och medförfattare till rapporten om hur det fungerar.

– Koffeinet stänger av signalvägarna till bröstcancercellerna. Det resulterar i långsammare celldelning och ökad celldöd.

Rapporten handlar om hur kaffe skyddar mot återfall i bröstcancer och publicerades nyligen i medicinska tidskriften Clinical Cancer Research.

Redan för två år sedan visade forskarna i Lund, tillsammans med brittiska forskare att endast ett par koppar om dagen kunde bidra till att förhindra återfall i bröstcancer, speciellt i kombination med läkemedlet tamoxifen.

Bildkälla

Två koppar per dag

Genom att gå ner på cellnivå lyckades forskarna få större förståelse om orsakerna bakom och studierna fokuserade på koffein och koffeinsyra, båda vanliga i kaffe. Det var drygt tusen kvinnor som deltog och av dem behandlades drygt hälften med tamoxifen. Redan när diagnos ställdes märktes att cancern var mindre utvecklad hos de som drack kaffe.

– För de tamoxifen-behandlade kvinnorna, som druckit minst två koppar kaffe om dagen, var risken för återfall nästan hälften så stor som hos dem som drack en mindre mängd kaffe eller inget kaffe alls, säger Rosendahl som dricker flera koppar om dagen till TT skriver SVT.

Dricker du mycket kaffe?