Därför ska du verkligen sluta surfa i sängen

- 17/06/2015, 19:31 -
Surfa i sängen? Nu är det dags att du slutar.
1 av 4

Surfa i sängen? Nu är det dags att du slutar.

TT BILD

Forskning visar att ju mer du använder till mobil desto svårare blir det att somna.
2 av 4

Forskning visar att ju mer du använder till mobil desto svårare blir det att somna.

TT BILD

Har du svårt att somna? Mobilen kan vara boven.
3 av 4

Har du svårt att somna? Mobilen kan vara boven.

Nina Varumo / SvD / SCANPIX

Lägg ner sängsurfandet.
4 av 4

Lägg ner sängsurfandet.

Bara sluta.

Du ligger i sängen och ska precis sova, du ska bara kolla Facebook och Insta först. Låter bekant?

Många är mer eller mindre beroende av sina smartphones, paddor och datorer. Men sanningen är att LED-skärmar är din sömns värsta fiender. Sambandet mellan skärmar med blått ljus och sömnsvårigheter har kommit fram i flera studier. I den senaste undersökningen som pågått under två år i Norge, och fortfarande pågår, har nästan 10 000 tonåringar fått svara på frågor om sin mobilanvändning. Tonåringarna som var i åldern 16-19, fick dokumentera hur de sov och hur de använt teknik varje dag, med extra fokus på timmen innan läggdags. Studien publicerades i medicinska tidskriften BMJ Open.

Risk för sömnlöshet

Enligt forskarna är det tydligt att ju större dos av mobilanvändning innan läggdags, desto högre risk för sömnlöshet.

"Nästan alla vuxna rapporterade att de använde en eller flera elektroniska enheter sista timman innan läggdags" skriver forskarna enligt Medical News Today.

"Ett omfattande användande av sådana enheter var signifikant och positivt associerat med SOL [sleep onset latency, eller tiden det tar innan du somnar] och sömnsvårigheter, med ett omvänt dos-respons-förhållande mellan sömnvaraktighet och mediaanvändning."


Mobilen kan leda till sömnsvårigheter. Foto: TT Bild.

Påverkar sömnhormon

Varför är då blå skärmar dåliga för sömnen? Enligt tidigare studier så har forskare funnit att det blå ljuset som kommer från alla LED-skärmar hindrar hjärnans produktion av sömnhormonet melatonin.

På grund av detta har det kommit flera populära appar som exempelvis Twilight för Android och Nocturne för IOS som hävdar att de ändrar skärmljuset så att det liknar dagsljus.

Strålning påverkar sömnen

Men det är inte bara skärmen som påverkar din sömn. Enligt norska studien kan också elektromagnetisk strålning vara en bidragande orsak bakom sömnsvårigheterna:

"Mediaanvändning kan direkt påverka sömn genom att ersätta den på grund av dess tidskonsumerande natur, eller hindra sömn genom ökad psykosocial stimulation."

Kort sagt: Problemet är inte bara att du använder din mobil, det är vad du gör. Alla sociala medier och spel kan överstimulera din hjärna och få hjärtat att slå fortare, vilket inte direkt ger bra förutsättningar för sömn.

Så lägg ner mobilen och sluta sängsurfa. Det är en dag i morgon också.

BILDKÄLLA

Surfar du innan du ska sova?