Rudolf med röda mulen är viktig för att tomten ska hitta rätt.
Rudolf med röda mulen är viktig för att tomten ska hitta rätt. - Foto: TT
Rött syns bra i dimmigt och snöigt väder.
Rött syns bra i dimmigt och snöigt väder. - Foto: TT
Om mulen inte  var röd kanske tomten hade åkt vilse :(
Om mulen inte var röd kanske tomten hade åkt vilse :( - Foto: TT

Forskare: Därför har Rudolf röd mule

Ja, den gamla julsången har en helt vetenskaplig förklaring. En röd mule kan göra nytta.

Okej, du kanske trodde forskare gjorde saker som att komma på orsaken till cancer eller varför jorden finns och så vidare. Det gör de väl, men det hade varit tråkigt om det var det enda.

Som tur är får vi ibland svar på de lite mer... kittlande frågorna.

Bildkälla

Nature World News skriver till exempel att forskare vid Dartmouth College undersökt vad som är grejen med den röda mulen. Ni fattar så klart att det handlar om julsången som går "Rudolf med röda mulen, hette en helt vanlig ren..."

Enligt julvisan hade Rudolf blivit kall om näsan som där av fått sin röda sken. Men den röda nosen kan rent vetenskapligt ha en viktig funktion.

Forskarna har kollat på ögonen och synen hos arktiska renar och upptäckt något speciellt: renarna kan se ultrarött ljus.

De ser också ultaviolett och blått ljus men det är faktiskt så gott som osynligt i dimmigt väder. Rött däremot – det syns superbra i dimma och snöigt väder.

Så, enligt studien som Nature World News skriver om kan den röda mulen vara viktig för att guida de andra renarna genom vintervädret.