Black Week börjar om

40 år av forskning bevisar: Drick kaffe och lev längre

KAFFE <3

KAFFE <3

TT BILD

Kaffe är riktigt nyttigt! På flera fronter.

Kaffe är riktigt nyttigt! På flera fronter.

tt bild

Hjärta kaffe!

Hjärta kaffe!

Faksimil/Instagram

Nyheter | 10/02/2016 22:18

Kaffe, kaffe, kaffe. Ett måste för dig som vill leva längre visar forskning.

I Sverige älskar vi verkligen kaffe, eller i alla fall de flesta av oss. En 40-årig studie visar nu det som vi alla typ "visste". Du lever längre, skriver norska Side3.

Bildkälla

Studien som forskat på kaffets effekter på kroppen har genomförts av olika forskare vid Harvard Medical School i USA och den har avslutats efter 40 år. Forskningsledaren Frank Hu avslöjar att kaffe har en mängd positiva effekter på kroppen.

Bland annat har kaffedrickare lägre risk att utveckla hjärt-kärlsjukdomar. De som dricker kaffe lever också i genomsnitt längre än ickedrickare.

Studien startade 1976 och omkring 210 000 personer har deltagit i studien. Frank Hu har "bara" jobbat hälften av tiden på projektet. Han säger att "kaffe är en avancerad dryck". Kaffet innehåller kanske tusentals aktiva ämnen och kemiska föreningar som påverkar kroppen.

Det negativa som studien hittat är att många som dricker mycket kaffe också röker cigaretter. De positiva effekterna av kaffet kan då helt enkelt bli som bortblåsta. Studien har också visat att kaffe minskar risken för diabetes, Parkinsons och leversjukdomar, rapporterar Business Insider.

Bildkälla

Hur mycket kaffe ska man dricka då? Det är inte så lätt att svara på. Det är helt enkelt individuellt. Men fortsätt du att njuta av kaffestunden.

Gillar du kaffe?