Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Ny forskning: Träning räddar unga från depression

Nya studier visar att träning minskar risken för unga att bli deprimerade.
1 av 3

Nya studier visar att träning minskar risken för unga att bli deprimerade.

Montage/Tt

Särskilt män minskar risken för depression.
2 av 3

Särskilt män minskar risken för depression.

TT

 Vid träning ökas blodcirkulationen till hjärnan, vilket bidrar till mer syre, näringsämnen och tillväxtfaktorer. Då kan även nya celler bildas. På så vis kan träning gör att minskningen av hjärnan, som kommer med åldern, bromsas. Därmed kan det förebygga risken för Alzheimers och Parkinsons.
3 av 3

Vid träning ökas blodcirkulationen till hjärnan, vilket bidrar till mer syre, näringsämnen och tillväxtfaktorer. Då kan även nya celler bildas. På så vis kan träning gör att minskningen av hjärnan, som kommer med åldern, bromsas. Därmed kan det förebygga risken för Alzheimers och Parkinsons.

TT

Nyheter | 23/05/2016 17:18

Risken för depression är lägre hos de som tränar.

Träning är inte bara bra för kroppen, utan även för ens psykiska välmående. Ny forskning från Centrum för Klinisk Forskning i Västerås pekar på att unga, främst killar som är fysiskt aktiva löper mindre risk att bli deprimerade vid 18 års ålder, skriver SVT.

– Det vi ser när det gäller motion och psykiatriska symtom är att de som motionerade regelbundet 2012 hade färre symptom på både depression och ångest tre år senare, säger Sofia Vadlin, doktorand vid forskningscentret, till SVT.

Tidigare har man trott att hjärnan inte kan bilda nya hjärnceller, men detta stämmer inte enligt ny forskning. Vid träning ökas blodcirkulationen till hjärnan, vilket bidrar till mer syre, näringsämnen och tillväxtfaktorer. Då kan även nya celler bildas.

På så vis kan träning göra att minskningen av hjärnan, som kommer med åldern, bromsas. Därmed kan det förebygga risken för Alzheimers och Parkinsons.

– Enligt studier som har gjorts på 65-åringar och äldre så räcker det med en promenad på 30 minuter tre gånger i veckan. Sen är det absolut så att tränar vi mer och intensivare så kan vi få ännu större effekt på hjärnan, säger Lotta Orangefält, lärare på Fysioterapiutbildningen på Mälardalens Högskola i Västerås till SVT.