Därför ser McDonald’s M ut som det gör – och anledningen är riktigt snuskig
Det finns fler anledningar än Big Mac, pommes och vitlöksdipp bakom varför vi ibland får ett sug efter McDonald's. En av dem är designen på McDonald's-loggan.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Ibland får man bara ett sådant sug efter att äta på McDonald's. Doften av frityrolja och stekos blandat med stress och flottiga bordsskivor.
Men det beror på fler aspekter än så, en av dem är designen på kedjans logotyp. I alla fall om man ska tro psykoanalytikern och marknadsföringsdesigns konsulten som övertalade snabbmatskedjan att behålla sin logga på 60-talet, skriver Quartz.
Och nog hade han rätt i att det var bra att behålla det numera världskända gyllene M:et. Men förklaringen till varför företaget skulle göra det är det som får många av oss att lyfta på ögonbrynet och undra "hur tänkte du nu?".
Louis Cheskin sade nämligen att de gyllene bågarna påminde kunderna på ett undermedvetet plan om kvinnobröst. Vilket enligt Cheskin kunde kopplas till Freuds teorier om det undermedvetna och göra att kunde associerade McDonald's med "moder McDonald's bröst".
Cheskin själv trodde på Freuds teorier om att sexualiteten styr det undermedvetna, och han själv såg det som ett bra verktyg att använda för marknadsföring, det skriver Quartz.
Så nu vet vi vem vi ska tacka för att vi fortfarande kan lockas av "moder McDonald's bröst" längs med våra motorvägar och i våra gallerior. Tack Luis Cheskin, tack.
Nyheter24 har tidigare skrivit om att föräldrar nu rasar mot McDonald's på grund av texten på deras nya Happy Meals.