Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Därför är du ofta sömnig när du vaknar – och så blir det bättre

- 17/02/2019, 22:31

Hur kommer det sig att man ibland kan få känslan av att hur mycket man än sover, så är man ändå lika groggy när man vaknar på morgonen​? Det finns ett svar på varför. Men också tips på hur det kan bli bättre.

Är du en av de som ställer klockan lite tidigare bara för att just kunna snooza lite extra varje morgon? Känner du kanske igen känslan att oavsett hur mycket du än sover, så är du ändå lika trött när du vaknar?

För inte tillhör det vanligheten att man skuttar upp som en studsboll varje morgon när klockan ringer? Kanske känner du att ögonen svider, trots att det är över en timme sen du klev upp ur sängen?

Det finns en förklaring! Och vi kan tipsa om hur det kan undvikas.

Enligt sömnforskaren Daniel Gartenberg kallas orsaken till att man kan känna sig supertrött på morgonen (trots att man fått tillräckligt med sömntimmar) för "sömntröghet". Det är ett tillstånd som du kan hamna i när du vaknar, som faktiskt kan hålla i sig upp till två timmar. Det är även den som orsakar det lite trötta groggy-känslan. 

Det finns två saker som kan förvärra den supertrötta känslan på morgonen:

  1. Om du lider av sömnbrist.
  2. Om du vaknar mitt i din djupsömn.
Kvinna som gäspar
Gäsp gäsp! Bildkälla: Unsplash

Bästa sättet att undvika groggy-känslan på morgonen

Vad är det bästa sättet för att undvika att vakna när du är i djupsömn? Enkla svaret på det är att gå och lägga sig tidigare. Ju fler timmars sömn du får, desto mindre risk för att vakna mitt i djupsömnen.

– Det rätta sättet är att vakna gradvis. Exempelvis iPhones har en sådan funktion att du ställer in tiden för när du vill vakna. När larmet drar igång så börjar den lågt och försiktigt, och stiger sedan successivt under en tio-minutersperiod. Har du inte haft en god natts sömn, tar det längre tid för dig att vakna, säger Gartenberg till Quartz

Så gör du för att undvika groggy-känslan

Vanligaste orsaken till att du känner dig groggy länge på morgonen är alltså för att du hastigt vaknat från en djup sömn.

Men om du sover som du borde, så är risken att drabbas mindre. Varför? Jo, när kroppen sover 8,5 timme per natt så har du ingen djupsömn i slutet av sömnen. 

Så ju mer utvilad du är och ju bättre du sover – desto mindre benägen är du att vakna mitt i din djupsömn. Och vad händer då? Du slipper vakna helt groggy!

Visste du att man borde sova 8,5 timme per natt? Det har Nyheter24 tidigare skrivit om, och allt du behöver veta om det kan du läsa här.

Tycker du om att sova?