Bakterier-kan-skydda-mot-overvikt
Bakterier kan skydda mot övervikt - Foto: Pixabay, Pixabay

Banbrytande forskning: Bakterier kan motverka fetma

Fetma är ett tillstånd som kan öka risken för diverse hälsobesvär – och nu har ny forskning kommit över något väldigt intressant. Närmare bestämt att bakterier kan motverka åkomman.

Mer specifikt är det en grupp bakterier som naturligt finns i tarmarna hos möss som visat sig agera som ett skydd mot fetma – bakterier som även finns hos människor.

Bygger vidare på existerande forskning

Att det finns samband mellan fetma och tarmfloran är sedan tidigare känt. Det som är nytt med denna studie är att man kunnat förstå funktionerna och mekanismerna bakom sambandet.

– Tidigare studier har varit baserade på just samband mellan en viss typ av bakterie och övervikt, men här har man gått lite längre och tittar på just mekanismerna, säger professor Lars Engstrand, chef för centret för Translational Mikrobiomforskning (CTMT) vid Karolinska Institutet i Solna.

Clostrida – naturligt skydd mot fetma

Mer specifikt är det en bakterie vid namn Clostridia som forskarna har intresserat sig för. Clostridia är ett samlingsnamn för ett 100-tal olika bakterier, varav vissa kan orsaka allvarliga sjukdomar såsom stelkramp. De har dock även en särskild funktion när det kommer till vikten.

Kan innebära nya behandlingar

Det forskarna upptäckte var att Clostridiabakterier kan interagera med immunförsvaret och härma en gen som tar upp fettsyror – något som agerar som ett skydd mot fetma. På tester med möss upptäckte man även att mössen blev överviktiga när bakterierna plockades bort.

En grupp bakterier har visat sig ha en särskild effekt på vikt. Bildkälla: Cornelius Poppe/TTOm det visar sig att bakterierna fungerar på samma sätt hos människan kan det innebära helt nya sätt för att behandla övervikt. Men det är inte frågan om att skapa något "smalpiller" i nuläget, enligt Engstrand.

– De här generna finns hos människan också, men det man hittat hos mössen nu är inte helt hundra procent överförbart enligt min mening. Så att hitta ett piller med bra bakterier för att tappa vikt, där är vi inte ännu.

Läs även: Otroliga upptäckten: Kan ha hittat orsaken till endometrios