Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Superenkla knepen som gör dig piggare i höstmörkret

- 10/08/2020, 10:44

När mörkret blir allt mer och mer påtagligt kan man börja lida av en så kallad höstdepression. Vi har listat några lifehacks och tips som kan hjälpa dig för att slippa det!

Hösten är här och mörkret tränger sig på. Det är även den här årstiden som folk kan börja känna sig lite trötta, hängiga och till och med lite nere. Varför då? Jo, på grund av den mytomspunna höstdepressionen

Höstdepressionen är ett tillstånd som inte är så ovanlig på våra breddgrader. När man är höstdeppig kan man bland annat ha svårt för att sova, känna sig nedstämd och ofrivilligt gå ned i vikt, enligt sajten Doktorn.

Varför man börjar känna sig lite nere tros ha en stark koppling till ljus och mörker då det blir betydligt mörkare i landet under hösten, skriver Psykologiguiden.

Men vad gör man då om man börjar känna sig lite nere? Det finns faktiskt några lifehacks som kan hjälpa dig och som tur är har vi på Nyheter24 listat fyra stycken som du lätt kan använda dig av!

På hösten kan man lätt känna sig deppig.
Under hösten är det lätt att känna sig deppig. Bildkälla: Shutterstock

1. Börja promenera

Inte nog med att det kan vara bra för den fysiska hälsan så kan en promenix eller två i veckan hjälpa sinnet. Gör du det får du nämligen chansen att suga i dig lite solljus som kroppen behöver när det är långa och mörka dagar.

2. Skära ned på alkoholen

Alkohol har en tendens att förstärka en depression. Så det är nog väldigt klokt att skippa järnen och ta det lite lugnt om man nu ska dricka.

3. Ljusterapi

Man kan även boka in sig på en så kallad ljusterapi. Den behandlingen går ut på att man får sitta i ett ljust rum, fylld med ljusa färger och annat för att motverka mörkret, enligt Vetenskap och hälsa.

Det kostar givetvis en slant, men det kan det vara värt.

4. Behandling

Eftersom många kan lida kraftigt av det här fenomenet så kan det vara läge att prata med någon för att må bättre, till exempel en psykolog eller samtalsterapeut. På så vis kan man få professionell hjälp på ett säkert sätt.

Bäst då kan vara att ringa din lokala sjukvårdsupplysningen på 1177 eller besöka deras hemsida