Svart hål jorden
Forskare har upptäckt ett svart hål. - Foto: Shutterstock/Emojipedia

Nytt svart hål hittat – ligger rekordnära jorden

Forskare har nu hittat ett tidigare oupptäckt svart hål. Vad som är speciellt med det? Det ligger väldigt "nära" jorden.

Bara tanken på svarta hål får nog många att känna obehag.

Och nu har forskare upptäckt ett nytt – som ligger närmare jorden än något annat man tidigare upptäckt.

Ett svart hål är massa som är så pass stor att den pressas ihop till en liten tyngdpunkt – där är gravitationen så stor att inte ens ljus kan ta sig därifrån – därav namnet ”svarta hål”.

Svarta hål är vanliga, och det finns ett oräkneligt antal bara i vår galax.

Men nu tror forskare att man upptäckt ett svart hål som ”bara” ligger 1 000 ljusår från jorden.

Det är alltså helt ofattbart långt bort – men i universummått mätt är det alldeles runt knuten.

Eftersom objektet är svart går det inte att se från jorden – men forskare på ESO-observatoriet i Chile har lyckats räkna ut var det ligger genom att titta på hur stjärnor rör sig i samma område.

Svarta hål har nämligen så stark gravitation att stjärnor snurrar runt dem – just detta svarta hål har stjärnor runt sig som man kan se med blotta ögat från jorden.

– En av stjärnorna roterar så fort att den nästan går sönder, säger Thomas Rivinius, forskare på ESO, till The Verge.

Men, det finns ingen anledning till oro. Det svarta hålet ligger på tok för långt bort för att påverka oss här på jorden, skriver The Verge