Handsprit använding
För mycket handsprit kan vara farligt. - Foto: Fredrik Sandberg /Jonas Ekströmer/TT

Varningen: Handsprit kan skapa "superbakterier" – kan vara farligt

Kan handsprit vara farligt? Ja, för mycket handsprit kan leda till ett "domedagsscenario". Det menar nu en brittisk forskare.

2020 har varit handspritens förlovade år. Under mars och april rådde det till och med brist på handsprit i Sverige på grund av coronapandemin.

I butiker, på arbetsplatser, i skolor, ja överallt finns handspritspumpar – men det finns en nackdel med spriteriet.

Nu varnar forskare för att överanvändning av handsprit kan få allvarliga konsekvenser.

Tusentals bakterier överlever

Andrew Kemp är ordförande för brittiska vetenskapsrådet vid British Institute of Cleaning Science. I en artikel i American Journal of Biomedical Science and Research beskriver han farorna med handsprit.

– Handsprit dödar 99,9 procent av alla bakterier. Men om det finns en miljon bakterier på handen innebär det att 10 000 överlever. De bakterierna delar på det socker och protein som finns på handen, säger Kemp till Daily Express.

Kemp menar att de överlevande bakterierna, som är starkare, snabbt kan föröka sig, eftersom det finns mer näring och "mat" på handen åt de starkare bakterierna.

Varnar för domedagsscenario

Antibiotikarestistenta bakterier har man pratat om länge som ett av de största hoten mot mänskligheten. Kemp menar att handspritsresistens kan göra problemet ännu större.

– Desinfektionsresistenta sida vid sida med antibiotikaresistenta bakterier kan potentiellt leda till ett domedagsscenario, fortsätter Kemp.

Han uppmanar nu regeringar och vanligt folk välrden över att börja tänka på hur man använder handsprit, och att tvål och vatten alltid är att föredra.

Handsprit ska bara användas om det är absolut nödvändigt, alltså om tvål och vatten inte finns tillgängligt, säger Kemp till Daily Express

Har du koll på hur corona smittar på ett flygplan? Det kan du läsa om här!