SJ släppte sina försenade jul- och nyårsbiljetter vid midnatt, natten till onsdag. Strax därpå kraschade bolagets sajt.
SJ släppte sina försenade jul- och nyårsbiljetter vid midnatt, natten till onsdag. Strax därpå kraschade bolagets sajt. - Foto: Janerik Henriksson/Stina Stjernkvist/SvD/TT

Efter biljettkaoset — SJ kan kompensera kunder och införa nytt kösystem

Efter sajthaveriet när julens tågbiljetter släpptes har SJ beslutat att införa ett nytt kösystem. Efter nästan två dygns strul diskuteras också ersättning till drabbade.


För att minska belastningen har SJ sedan onsdagseftermiddagen begränsat tillgången till sajten och avvaktat med att släppa biljetter till vissa avgångar. Initialt släpptes 80 procent av besökarna in, men under torsdagen har siffran ökat.

— Det ser väldigt mycket bättre ut nu, det är ett fåtal som inte får upp prisbilden. Däremot har vi beredskap för att sätta in begränsningarna igen om det behövs, säger Jonas Olsson på SJ:s presstjänst vid 18-tiden.

Utöver långa väntetider har många upprörts över priserna. Bland de många hundra kommentarerna på SJ:s Facebooksida vittnar vissa om dubblade priser samtidigt som man utan framgång försökt boka sin biljett.

Enligt SJ har man sedan många år ett system där priserna på resor styrs av tillgång och efterfrågan. Enligt Jonas Olsson pågår dock en diskussion om eventuell ersättning till drabbade kunder.

— Vi har inte beslutat något. Men det är klart att det här inte har fungerat som det ska, och att det är något vi tittar på och överväger nu, säger han.

SJ:s vid Monica Lingegård: "Rättvis prissättning"

SJ:s vd Monica Lingegård säger till Ekot på torsdagskvällen att de ser över hur det kan gå till.

— Jag vill inte gå ut och säga att “nu kommer vi kompensera alla kunder”, men vi tittar definitivt på det. Det är fullt rimligt att ställa krav på en rättvis prissättning, säger hon.

Biljettproblemen började vid midnatt, natten mot onsdagen, när SJ släppte sina försenade och högt emotsedda jul- och nyårsbiljetter.

SJ:s vd Monica Lingegård. Foto: Stina Stjernkvist/SvD/TT

Trots att man bemannat med extra personal och förstärkt sina servrar inför den väntade anstormningen, dröjde det inte många minuter innan hemsidan kraschade.

Några timmar senare fungerade sajten som vanligt, bara för att krascha igen när trycket ökade framåt morgonen. Mängder av människor satt under natten uppe och försökte säkra sin biljett, men långt ifrån alla lyckades.

Sedan dess har problemet kvarstått i varierande grad.

SJ meddelar om nytt kösystem

Nu meddelar SJ att ett nytt kösystem ska införas.

— Med facit i hand så ser vi att det fanns lösningar som vi borde ha implementerat, säger Monica Lingegård.

Det är oklart när systemet kan vara på plats.

När julbiljetterna släpptes förra året hade SJ:s hemsida 440 000 besökare det första dygnet. När gårdagen summerades uppgick besöken till 1,2 miljoner.

— Det är en exceptionell belastning, säger Jonas Olsson.

Släppet av decemberbiljetterna skulle ha skett i september, men drog ut på tiden på grund av en försenad planering från Trafikverket.

TT
/
/
SJ
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!