HD anser att kraven för när ett fordon ska betraktas som en A-traktor bör tillämpas strikt. Arkivbild.
HD anser att kraven för när ett fordon ska betraktas som en A-traktor bör tillämpas strikt. Arkivbild. - Foto: Claudio Bresciani / TT

HD-dom skärper tonen mot A-traktorförare

När avviker en A-traktor så mycket från reglerna att den ska klassas som personbil och föraren kan dömas för olovlig körning? Nu har Högsta domstolen tagit ställning i ett fall som kan bli vägledande.


Fakta: A-traktorer

En A-traktor är en ombyggd bil, som enligt lagen inte ska gå att köra fortare än 30 kilometer i timmen.

För att köra A-traktor krävs ett mopedkörkort (AM-kort) eller ett traktorkort. Åldersgränsen för att ta AM-körkort är 15 år och för traktorkort 16 år.

Den 15 juli 2020 ändrades regelverket för att även automatväxlade bilar ska kunna byggas om till A-traktorer. Det gjorde att det blev lättare att bygga om modernare bilar till A-traktorer och har bidragit till den stora ökningen av A-traktorer.

Sedan 2019 har antalet A-traktorer mer än fördubblats. I slutet av 2022 fanns det knappt 53 000 A-traktorer registrerade i Sverige, en ökning med 18 procent jämfört med föregående år. I hela Sverige finns 5 A-traktorer per 1 000 invånare.

Källa: Transportstyrelsen, Trafa

Vid en flygande inspektion förra sommaren stoppades en då 16-årig flicka. Det konstaterades att väggen – en skiva innanför bagageluckan – på hennes A-traktor inte var fastskruvad och att det fanns två högtalare i bagaget.

För att en A-traktor ska vara godkänd får bakdörrarna inte gå att öppna och en skiljevägg eller galler ska förhindra att passagerare kan ta sig över till baksätet från framsätet.

Tillämpas strikt

Både tingsrätt och hovrätt ansåg att 16-åringens A-traktor var att betrakta som en personbil och dömde henne för olovlig körning. Nu går HD på samma linje och flickan döms till böter för olovlig körning.

Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det motiverat att de grundläggande kraven för när ett fordon ska bedömas som en A-traktor tillämpas strikt, resonerar HD.

Mats "Klasse" Klaesson är trafikpolis i Stockholms län och välkomnar domen. Han säger att det är vanligt att mellanväggen saknas eller sitter löst.

— Det här är jättebra. Det ger ett bättre stöd till att vi har resonerat rätt hela tiden. På sikt tror jag att folk kommer att dra sig mer för att bryta mot reglerna.

Bättre stöd

Han pekar också på föräldraansvaret och tror att domen kan ge bättre stöd för anmälningar om tillåtande av olovlig körning. Det är ofta föräldrarna som äger A-traktorerna.

— Om en bil är trimmad kan jag förstå om en förälder inte fattar, för det kan vara himla svårt. Men att ett galler är bortplockat – gå ut och titta en gång i veckan så är det ju inte så svårt att se. Det åligger dig som fordonsägare att tillse att fordonet är i det skick som den som ska köra det har behörighet för.

TT
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!