Kändiskrogar kartlägger gäster

- 16/10/2008, 09:54 -

Restauranger kartlägger gästernas personuppgifter, utan att tala om det.

Restaurangerna inom F12-gruppen lagrar gästernas personuppgifter. När klagomål kommer in från gäster går man igenom registret. Men de får inte veta att de lagras i bokninssystemet.

–Vi har tagit kontakt med advokat för att se om vi bryter mot lagen, säger vd Magnus Jansson.

Men Jansson menar att det inte finns något syfte med det hela.

– Nej, namnet läggs in automatiskt i vårt datasystem eftersom det fungerar så. Men det finns inget syfte med lagringen, hävdar Jansson.

Jonas Agnfall, jurist på datainspektionen, säger att kunder måste upplysas om att de registreras.

– Spontant låter det inte bra. För att få lagra personuppgifter i ett kundregister krävs att företaget talar om det för kunden och att det ska finnas ett syfte, säger Agnfall, enligt Stockholm City.

Skrivet av: