Tridentinosaurus antiquus upptäcktes i de italienska alperna 1931 och sågs som ett viktigt exemplar för att förstå tidig reptilevolution. Men det tycks delvis vara en bluff. - Foto: Foto: Valentina Rossi/Handout

Avslöjandet: 280 miljoner år gammalt fossil var bluff

Märkligt välbevarade lämningar av en uråldrig reptil har förbryllat forskarna. Men nu kan mysteriet vara löst – det verkar vara tal om en fossilbluff.

Ett 280 miljoner år gammalt fossil med mjukdelarna kvar har i artiklar och studier hyllats som en viktig pusselbit för att förstå reptilernas tidiga evolution. Samtidigt har experter varit förbryllade över hur den fossila huden kan vara så välbevarad och det har rått osäkerhet kring vilken reptilgrupp det märkligt ödleliknande djuret tillhörde.

Ingen tycks dock närmare ha undersökt exemplaret, som hittades i de italienska alperna 1931 och fick namnet tridentinosaurus antiquus – förrän nu.

Forskarnas galna upptäckt efter 50 år: Växt var minisköldpadda

Gammal gåta

En grupp forskare har bland annat använt UV-teknik för att granska kvarlevorna. Och deras upptäckt, presenterad i tidskriften Palaeontology, ger ett snöpligt svar på en nästan hundra år gammal paleontologisk gåta.

Konturerna av fossilet, mörk mot den omgivande stenen, har tolkats som bevarade mjukdelar – något som är sällsynt att komma över. Exemplaret klassificerades som en medlem av protorosaurierna.

Men en mikroskopisk analys avslöjade att texturen och sammansättningen inte stämde överens med äkta fossiliserad mjukvävnad. I stället tycks det handla om någon form av svart färg som har målats på en konstgjord ödleform – sannolikt för att förbättra fossilets utseende, anser forskarna.

— Den märkligt bevarade tridentinosaurus har förbryllat forskarna i årtionden. Men nu faller allt på plats. Det som har beskrivits som inkolad hud är bara färg, säger studiens medförfattare Evelyn Kustatscher från Naturmuseum Südtirol, i en kommentar.

Europas äldsta mänskliga fossil kan ha hittats

Hemligheten avslöjad

Fossilet är dock inte en total bluff. Bakbenen tycks vara äkta, om än i dåligt skick. Det finns också lämningar av små fjäll, osteodermer, som kan ha suttit på djurets baksida.

Men de ursprungliga forskarna vilseleddes av bluffen och nu manar de nutida experterna till försiktighet när det gäller att använda exemplaret i framtida studier.

— Svaret på alla våra frågor fanns precis framför oss. Vi var tvungna att studera detta fossila exemplar i detalj för att avslöja dess hemligheter – även de som vi kanske inte ville få reda på, säger huvudförfattaren Valentina Rossi från University College Cork.

Två år gammalt skelett hittades i nöjespark