Nakd ändrar villkoren
Nakd ändrar villkoren - Foto: Henrik Montgomery/TT/Pressbild

Na-kd smygändrar villkoren – så vilseleds kunderna

Klädjätten Na-kd har ändrat sin returpolicy i smyg. Nu riskerar många kunder att se sin chans till återbetalning brinna inne, medans företaget bara får mer pengar rätt ner i fickan.


Sedan lanseringen 2015 har Na-kd blivit en av Sveriges största klädjättar, med en omsättning på 2,4 miljarder 2022. Men sedan flera år tillbaka befinner sig bolaget i en finansiell knipa. 

2022 redovisade man en förlust på hisnande 581 miljoner, och samma år skapade flera snabba vd-byten rubriker. Detta efter att grundaren Jarno Vanhatapio lämnat över posten till branschvetaren Anders Kristiansen, som i sin tur slutade efter bara några veckor. Han ansåg då att bolaget inte var i det skick som utlovats.

Oscar von Konow, tidigare operativ chef för Na-kd, tog över posten efter Kristiansen. Han lämnade rollen i september 2023 till en "hemlig vd" som senare visade sig vara Mattias Jacobsson.

Han styr fortfarande skutan, vars situation enligt uppgifter från Breakit bara blir mer och mer akut för ledningen. Detta trots att ägarna gick in med ytterligare 115 miljoner kronor (10 miljoner euro) i bolaget i våras, enligt den årsredovisning som blev offentlig i oktober. 

Na-kd riskerar att tvingas i rekonstruktion om de inte lyckas enas om nya lånevillkor med den amerikanska fonden Triplepoint.

Stor ilska mot klädjätten NA-KD efter nya bilderna: "Får kalla kårar"

Miljonförlusten: Klädkedjan Bik Bok går på knäna

Na-kds dolda förändring i returvillkoren

Och det hårt pressade Na-kd drar sig inte från att vidta åtgärder som gör onlineköpen potentiellt dyrare för kunderna, visar det sig. Nyligen genomförde klädjätten nämligen en förändring i sina returvillkor som inte tydliggörs för den som handlar.

De tidigare villkoren har garanterat kunden full återbetalning inom 30 dagar från köptillfället – nu har det halverats till 15 dagar. Samtidigt fortsätter man erbjuda betalning via Klarna, med 30 dagars betalningsvillkor som rekommenderad betalningsmetod. 

Konsekvenserna av det här blev jag själv varse om. Jag är en återkommande kund hos Na-kd, och plötsligt nekades en retur som registrerats inom en tidsram som skulle godkänts i enlighet med de tidigare villkoren. 

Villkor som jag i egenskap av återkommande kund hade bra koll på, och utgick ifrån när jag registrerade returen. Istället för att få pengar tillbaka fick jag ett presentkort. 

Att inte informera om ändringarna, och fortsätta erbjuda dubbelt så lång betalningstid som returvillkor kommer resultera i att många kunder är med om samma sak som mig. 

Och presentkort istället för återbetalning är ju bara pengar rätt ner i Na-kd:s skuldtyngda ficka.

När genomförde Na-kd ändringarna?

Exakt när ändringen genomfördes står inte klart, då Nyheter24 vid publiceringstillfället inte fått någon återkoppling från Na-kd. 

Så sent som 7 juni 2023 stod de tidigare returvillkoren publicerade på sajten, vilket vi kunnat fastslå genom en printscreen från onlinetjänsten Wayback Machine. 

Foto: Wayback Machine, Na-kd 7/6-23

I dag står de uppdaterade returvillkoren på hemsidan, liksom en nytillkommen returavgift och en ytterligare debitering om 10 kronor per vara som skickas tillbaka, om man returnerar fler än fyra varor från sin order.

Den 8 oktober lade jag själv en order från Na-kd med betalning via Klarna, som jag hinderfritt registrerade en retur för den 29 oktober. 

Det är 21 dagar efter köptillfället, vilket talar för att de nya returvillkoren inte trätt i kraft då heller. 

Jag lade en order på Na-kd den 8 oktober. Jag registrerade en retur 29 oktober.

Nyheter24 har sökt Na-kd via telefon och mail utan resultat.

Populära klädbutiken tar bort sina plus size-kläder: "Pinsamt"

/
VD
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!