Bedragare utnyttjar Ica-handlarnas tävlingar i sociala medier.
Bedragare utnyttjar Ica-handlarnas tävlingar i sociala medier. - Foto: Tim Aro/TT, Stella Pictures och Skärmavbild/Facebook

Ica om handlarnas skarpa varningar till kunderna: "Utbrett"

Bedragare utnyttjar lokala Ica-handlares tävlingar i sociala medier för att lura till sig känslig information.
– Det är ett utbrett problem, säger Kim Engblom, pressansvarig på Ica, till Nyheter24.


Under de senaste åren har flera företag och butiker börjat anordna tävlingar för sina kunder i sociala medier. Matjätten Ica och dess handlare är inget undantag. 

I Facebook-inlägg, där man ställer frågor i i stil med "vad väger skålen med godis på bilden?" och "i vilken stad avgörs Eurovision Song Contest 2024?", har Ica-butikens kunder chans att vinna allt från godis till presentkort.

Men när tävlingarna publicerats ser bedragarna sin chans, vilket även Ica-butikerna uppmärksammar. 

Ica-butik varnar kunderna: "Det är inte vi"

Foto: Jenny Kane/AP/TT

Butikschefen: Det gör många föräldrar fel inne på Ica

Ica-handlare varnar för bedragare

För lika vanliga som inläggen om själva tävlingarna är de efterföljande inläggen där Ica-handlarna varnar för bedragare som utnyttjar tävlingarna och försöker lura de som deltar.

I de flesta fall tvingas man avråda de tävlande från att klicka på länkar eller att lämna ut känsliga uppgifter.

"Vi vill återigen påminna er om att vi kommer aldrig be er klicka på någon länk eller uppge några personliga uppgifter för att kunna delta i våra tävlingar", har en handlare i Hisings Backa skrivit.

"Vi var tvungna att avsluta Kinder-tävlingen på grund av falska kommentarer. Klicka INTE på någon länk, det är inte från oss, utan från bedrägerikonton", har en handlare i Kvänum uppgett. 

Icas skarpa varning till kunderna: "Vi skulle aldrig"

Foto: Skärmavbild/Facebook

Icas svar: "Utbrett problem"

När Nyheter24 frågar matjätten om de har kännedom om att deras handlare och sedermera inte ont anande kunder drabbas av bedrägeriförsök i samband med tävlingar på Facebook svarar Kim Engblom, pressansvarig på Ica, så här:

"Problematiken med bedrägeriförsök där bedragarna utnyttjar välkända varumärken är tyvärr förekommande och det är ett utbrett problem."

Foto: Pontus Lundahl/TT

Vidare uppger Engblom att de känner till att flera Ica-butiker upplevt de här problemen i sociala medier, men att det är upp till dem om de vill anordna tävlingarna.

"Utifrån att Ica-butikerna ägs och drivs av fria handlare så är detta en fråga som hanteras av butikerna lokalt, men vi liksom handlarna uppmanar kunder att aldrig lämna ut koder, kortkoder, kortnummer eller lösenord."

Ica-chefens svar på kundernas hårda kritik mot nya varan

Ica
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!