Kritik rasar mot Klarna efter flera anmälningar
Klarna är i blåsväder ännu en gång efter att ett högt antal anmälningar rapporterats till konsumentverket förra månaden. Anledningen? De samarbetar med oseriösa nätbutiker.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Klarna, en av Sveriges största betalningstjänster, har återigen hamnat i blåsväder efter en ström av anmälningar från upprörda kunder. Tjänsten marknadsförs som en trygg och säker betalningsmetod, men många konsumenter känner sig lurade när de upptäcker att företag som erbjuder Klarna som betalalternativ visar sig vara oseriösa nätbutiker.
Under augusti månad rapporterades det att Klarna fanns som betalningsmetod på 23 av 41 sajter som blivit anmälda till Konsumentverket, det rapporterar SVT.
Dessa sajter är ofta inblandade i dropshipping, där produkter av dålig kvalitet skickas till kunderna. Missnöjet bland konsumenterna är påtagligt, då många vill returnera varorna men möts av hinder från företagen.
Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter, menar att Klarna har en stor del i problematiken.
– Klarna ses som en trygghet. När Klarna finns som betalningsmottagare tycker konsumenterna att sajten är seriös, säger hon till TV kanalen.
Men denna upplevda trygghet har lett till att många blivit vilseledda och nu riktar sin frustration mot Klarna.
LÄS MER: Kunderna rasar mot Klarna: "De terroriserar kunderna"
Kritiseras för bristande ansvar
Flera anmälningar har också riktats direkt mot Klarna, där kunder klagar på bristen av ansvarstagande från företagets sida. Trots att Klarna har möjlighet att ingripa när en vara inte levererats eller om köpet inte lever upp till kundens förväntningar, upplever många att de inte får den hjälp de behöver.
– Konsumenter som inte fått hjälp av företaget har vänt sig till Klarna. Då har Klarna inte tagit sin del i tvisten genom att exempelvis betala tillbaka pengarna eller ta bort betalningskrav," berättar Christine Fransholm.
MISSA INTE: Förändringen på Klarna – gäller redan nu
Återkommande problem
Problemet är inte nytt för Klarna. SVT rapporterade tidigare i år om att Konsumentverket har fått in hundratals anmälningar mot klarna det senaste åren.
År 2021 fick Konsumentverket in 155 anmälningar mot Klarna, varav 42 gällde kundtjänsten. Under 2022 handlade 22 av totalt 111 anmälningar om samma område, och förra året var 149 av 200 anmälningar mot företaget relaterade till kundtjänsten.
Joel Hedin, pressansvarig på Klarna svara de då att antalet klagomål borde då sättas i relation till de antalen köp som utförs med Klarna.
– Antalet klagomål för varje miljon köp som hanteras via Klarna har minskat från 45 till 12 mellan 2018 och 2022. Vår ambition är att ha hundra procent nöjda kunder. Med det sagt är vi ännu inte i mål, skrev han till SVT i ett mejl.
MISSA INTE: