Lastbilar fast i snön på E22 vid skånska Linderöd i oktober. Arkivfoto.
Lastbilar fast i snön på E22 vid skånska Linderöd i oktober. Arkivfoto. - Foto: Johan Nilsson/TT

"Pinsamt" få svenska kontroller på vägarna

Sverige tillhör de länder i EU som gör minst antal fordonskontroller av vägtransporter. Pinsamt, tycker EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S).


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev
Fakta: Vägkontroller i EU

I en rapport från EU-kommissionen från september jämförs hur många kontroller medlemsländerna gör av transportfordon längs vägarna och på andra platser. Så här ser listan ut för åren 2021–22, räknat i antal kontroller per beräknat antal arbetsdagar för fordonen:

1) Rumänien: 21,3 procent

2) Portugal: 8,4

3) Österrike och Bulgarien: 7,7

5) Tyskland: 6,5

6) Lettland: 5,9

7) Finland: 5,6

8) Spanien: 5

9) Kroatien: 4,7

10) Tjeckien: 4,6

11) Luxemburg: 4,2

12) Estland och Nederländerna: 4,1

14) Frankrike och Polen: 3,8

16) Danmark: 3,6

17) Slovakien: 3,4

18) Grekland och Italien: 3,2

20) Belgien och Sverige: 3,1

22) Litauen: 2,7

23) Cypern och Slovenien: 2,4

25) Ungern: 1,9

26) Irland: 0,7

27) Malta: 0,5

EU totalt: 4,7

Källa: EU-kommissionen

Enligt statistik från EU-kommissionen landar Sverige precis över EU:s minimikrav när det gäller antalet kontroller av berörda transportfordon. Bara fem länder är sämre: Litauen, Cypern, Slovenien, Ungern, Irland och Malta.

Inget vidare alls, tycker Danielsson, särskilt med tanke på rådande vinterväder.

— Vi kommer att ha tiotusentals lastbilar som kör med undermåliga och i värsta fall inga vinterdäck alls. Då är det klart att det är ett jätteproblem att Sverige har bestämt sig för att vara sämst i klassen, säger Danielsson, som sitter i EU-parlamentets transportutskott.

Han manar regeringen att agera för att Sverige åtminstone kommer upp på Finlands nivå. Finland ligger på 5,6 procent gjorda kontroller per antalet arbetsdagar för fordonen. Det är klart över EU-snittet på 4,7 procent och rejält över Sveriges nivå på 3,1. Miniminivån ligger på 3 procent.

— Här i EU ska vi se till att höja den här lägstanivån så att alla länder tvingas ha fler vägkontroller, men Sverige måste ha högre ambitioner själva. Det är viktigt för trafiksäkerheten, men också för ordning och reda och sund konkurrens, säger Johan Danielsson.

TT
/
/
EU
/
stats