Pehrson: "Positivt besked med besk eftersmak"
Svenska elever har förbättrat sina resultat i matematik enligt kunskapsmätningen Timss. Men mätningen pekar också på att svensk skola inte blivit bättre på att kompensera för elevers olika sociala bakgrund.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
— Det här är självklart ett positivt besked men också ett besked med en viss besk eftersmak, säger utbildningsminister Johan Pehrson (L) på en pressträff.
Han säger att en del i det "beska" är att andelen tioåringar som presterar på den lägsta nivån ökat. De har gått från fyra till sju procent.
— Vi ser att eleverna går åt olika håll och att isärdragningen är tydlig, inte minst gällande naturkunskap, säger Pehrson.
Skolminister Lotta Edholm (L) lyfter också klyftorna mellan eleverna som ökat och där Sverige sticker ut.
— Sverige är sämst i Norden på att kompensera för skillnader i hemförhållanden.
Skillnader ökar
Hon påpekar också på att skillnaden mellan eleverna ökar mer än vad resultatet förbättrats i matematik.
— Hemresursernas betydelse har också ökat de senaste åren, fortsätter hon.
Även Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson Åsa Westlund pekar på att klyftorna ökat.
"Det är glädjande att fler elever får höga resultat, men den bristande likvärdigheten är ett stort problem som regeringen inte har någon politik för", skriver hon i en kommentar.
Enligt Westlund skyddar regeringen privata skolkoncerner och deras kösystem, vilket spär på bristerna i likvärdighet.
Behov av studiero
Timss undersökning, som mäter fjärde- och åttondeklassares prestation i matematik och naturkunskap, visar ett signifikant bättre resultat i matematik för 2023 jämfört med senaste mätningen 2019. I naturkunskap är resultaten oförändrade för de svenska eleverna.
Skolministern lyfter också studieron och vilken betydelse den spelar för resultaten.
— Det som kanske är mest oroväckande i studien är att trygghet och studiero spelar så enormt avgörande roll för resultatens roll i matematik och naturkunskap. Vi måste få en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero, säger Edholm.