Läroplanerna är skolans riktlinjer, de som styr vad skolan ska lära ut. Regeringen har varit tydlig med att den vill se läroplaner med mer betoning på faktakunskaper. Krav på att analysera och resonera ska komma i ett senare skede, när eleverna har en bas att stå på.
Bakgrunden är de dalande kunskapsresultat som visat sig i flera internationella mätningar.
— Följderna av det här har för många elever faktiskt varit förödande, särskilt för de elever som kommer från hem där man inte får med sig lika mycket hemifrån, säger Lotta Edholm.
Starkare lärarroll
Mer av faktakunskaper och läs- och skrivförmåga är också vad som föreslås i betänkandet Kunskap för alla, som Thomas Persson överlämnade till skolminister Lotta Edholm (L) på onsdagen.
— Det handlar både om respekten för kunskap, men också en tydlighet i vad det är för kunskaper man förväntar sig att elever ska lära sig, säger Thomas Persson på en pressträff.
Utredningen föreslår även en starkare och mer aktiv lärarroll.
— Vi vet av den internationella forskningen att utgångspunkten bör vara undervisning i grupp som leds och bestäms av en aktiv lärare. Det är det som ger de bästa resultaten.
Med andra ord: Lärarna har sista ordet om vad som ska göras hur, inte elever eller föräldrar.
"Snällare" system
Men Thomas Persson säger också att det system som föreslås kommer att bli "snällare" för eleverna.
— Det blir mindre av fokus på betygssättning och bedömning, och mer fokus på undervisning och att man gör sitt bästa snarare än att man försöker nå olika typer av betygssteg, säger Persson.
Kommer det att bli lättare att få godkänt?
— Jag skulle säga att jag tror det. De förslagen vi lägger gör att fler elever kan hänga med längre. Men det förutsätter att undervisningen utvecklas i den riktning som vi försöker beskriva.
Kommer det att bli en högre andel elever som de facto lär sig skriva, läsa och räkna bara för att man gör om läroplanen?
— Ja, jag tror att med förändrade läroplaner och kursplaner som mer pekar på behovet av grundläggande färdighetsträning tidigt så kan man påverka resultaten, säger Persson men påpekar att andra förändringar som stärker skolan också krävs.
Regeringens ambition är att nya läroplaner för grundskolan, anpassade grundskolan, specialskolan och sameskolan kan vara på plats 2028.