Transportstyrelsens regler för återkallande av körkort på grund av misstänkt alkoholmissbruk eller överkonsumtion har funnits sedan 2016 – men det är först på senare tid de har uppmärksammats på allvar.
I flera medier har personer vittnat om hur de har fått sina körkort återkallade för att de har haft för högt värde på det så kallade peth-testet, ett blodprov som visar alkoholkonsumtionen under de senaste veckorna.
"Individuell osäkerhet"
Rapporterar läkare minst två testresultat på mer än 0,3 mikromol per liter blod hos patienten till Transportstyrelsen kan det ligga det till grund för indraget körkort. En samlad bedömning görs av Transportstyrelsens läkare. Under fjolåret drogs omkring 40 körkort in på grund av endast för höga peth-värden.
— Läkaren i vården har normalt en dialog med patienten i ett förstaläge. Om läkaren ändå bedömer att personen inte är lämplig att ha körkort kan han eller hon rapportera. Läkaren kan också komma överens med patienten om körförbud. Om patienten vägrar fortsätta utredningen måste läkaren rapportera till Transportstyrelsen, säger Katarina Norén.
För att uppnå ett testvärde över 0,3 mikromol krävs att man dricker en väldigt stor mängd alkohol under en längre tid. På sin webbplats anger Transportstyrelsen exempel om cirka 28–42 standardglas vin eller cirka 21–28 burkar starköl i veckan.
Sven Andréasson, adjungerad professor med inriktad forskning på bland annat alkoholkonsumtion, menar att hänsyn inte tas till de variationer som finns i resultaten av peth-tester.
— Ett krux är att det är väldigt mycket individuell osäkerhet. Det kan variera en hel del beroende på genetiska förhållanden, och dessutom finns det variationer i när provet tas i förhållande till när man senast drack.
— Man måste känna till mönstret i drickandet. Dricker man en stor mängd på kort tid får man ett högre värde än om man dricker samma mängd under längre tid.
"God marginal"
Överläkare David Grönte, som bland annat är specialist inom beroendemedicin, menar att läkare rapporterar till Transportstyrelsen på ett alltför lättvindigt sätt.
— De trycker i förbudsrutan när de borde trycka i varningsrutan. Vissa läkare verkar ha satt det i system. Gråzonsvärdet är mellan 0,3 och 1. Normalfördelningen (ett statistiskt uttryck för att beskriva variabler) gör att jag tycker att det är svårt att fälla någon i enskilda fall, säger han.
Katarina Norén håller med om att det finns individuella variationer att ta hänsyn till, men hon säger att Transportstyrelsen "lutar sig mot vården" och att gränsvärdet på 0,3 är satt med god marginal. Dessutom är rekommendationen att ta två tester med många veckors mellanrum.