Forskarna har med hjälp av kameror och sensorer granskat olycksrisken över 7 000 resor.
Antalet olyckor med elsparkcykel ökar varje år, likaså antalet skadade. Enligt Transportstyrelsen skadade sig nästan 4 600 personer i samband med elsparkcykelolyckor i fjol.
Forskarna på Chalmers har undersökt de vanligaste anledningarna till att olyckor sker – och resultaten överraskar kanske inte.
Att köra i grupp ger en tre gånger så hög olycksrisk. Att bara styra med en hand ger hela sex gånger högre olycksrisk.
— Man ska inte använda mobil heller, säger Marco Dozza, professor i aktivt säkerhets- och trafikantbeteende, till Ekot.
Dålig koll på trafikregler är också farligt, säger han, och betonar vikten av erfarenhet. För det tar ett tag att bli bra på att köra säkert.
— I vår studie visade vi att risken att vara inblandad i en kollision fortfarande är dubbelt så hög efter fem resor.
Rättad: I en tidigare version av artikeln förekom ett fel om hur skjutsning påverkar olycksrisken. Rätt är att den ökade olycksrisken uppstår när personer åker i grupp.