Shein är en av världens största e-handlare och specialiserat sig på så kallat "fast fashion". Bara under 2023 laddades varumärkets app ned över 260 miljoner gånger, enligt Statista.
I februari 2025 kunde Kantar Sifo konstatera att en halv miljon svenskar hade handlat kläder från företag – under det senaste året.
Anmäls för manipulation
Men nu anklagas klädjätten för olagliga försäljningsknep av 25 europeiska konsumentorganisationer som kräver att företaget "slutar använda vilseledande webdesign."
– Shein sticker verkligen ut och är sämst i klassen, säger Johanna Hållén, generalsekreterare Sveriges Konsumenter, till TV4.
I ett pressmeddelande på Sveriges Konsumenters hemsida utvecklar Hållén kritiken:
– Det är ren och skär manipulation för att få oss att köpa mer och mer. Och som hetsar oss att tro att om vi inte klickar på köp direkt så försvinner chansen. Sheins sajt är designad för att skapa ett slags beroende hos sina kunder – och det drivs på av otroligt kraftfulla algoritmer.
Sämst i klassen
Även om Shein pekas ut som sämst i klassen betonar kritikerna att det finns många av e-handelssajterna använder samma tvivelaktiga metoder. Med anmälan hoppas initiativtagarna nu att det sänder en signal till alla att skärpa sig och att följa gällande lagstiftning.

MISSA INTE: Ringer alltid från dolt nummer – då är det viktigt att svara
Falska kundomdömen
En del av kritiken handlar om Shein:s kundomdömen.
– Om man tittar på Sheins e-handelsplattform så finns det inget kundomdöme som är under fyra stjärnor. Är det här verkligen sant? Det vill vi ha reda på och är det så att det här inte stämmer så ska Shein sluta med det, säger Johanna Hållén, till TV4.
Shein återfinns även sedan tidigare på Råd & Röns så kallade "svarta lista" och har under åren anklagats för bland annat dåliga arbetsvillkor och att brista i miljöfrågor.