Nyheter24
Annons

Ny rapport: Barn riskerar lässvårigheter i onödan

Publicerad: 25 juni 2025, kl. 05:36
Tidiga stödinsatser kan minska risken för att lässvårigheterna får negativa effekter på elevernas möjligheter att lyckas i skolan. Arkivbild. Foto: Viktoria Bank/TT

Elever med dyslexi får inte tillräcklig hjälp i skolan – och brister i läsundervisningen riskerar att leda till att onödigt många barn utvecklar läs- och skrivsvårigheter, enligt en ny rapport.

Andelen med dyslexi i befolkningen uppskattas vanligen till mellan 5 och 10 procent. Ännu fler – nära var fjärde 15-åring – har svårigheter med basal läsförståelse, enligt den senaste Pisa-undersökningen.

Men många fall av läs- och skrivsvårigheter skulle kunna undvikas – om eleverna fångas upp av skolan och får rätt hjälp tidigt. Det visar en ny kunskapsöversikt som tagits fram av forskare vid Karolinska institutet på uppdrag av Prinsparets Stiftelse.

— Om den tidiga läsundervisningen var mer effektiv och evidensbaserad skulle det inte vara en så stor andel barn som går ut årskurs nio och har stora svårigheter. Och framför allt inte så många som skulle behöva extra stöd, utan då skulle man kunna lägga resurserna på de barn som har dyslexi, säger Martina Hedenius, doktor i logopedi och lektor vid logopedprogrammet vid Uppsala universitet.

”Kunskapen finns inte”

Enligt Martina Hedenius bör man redan i förskoleklass träna upp så kallad fonologisk medvetenhet, förståelsen för att ord är uppbyggda av olika ljudenheter. I nästföljande årskurser bör man arbeta systematiskt med kopplingen mellan ljud och bokstav.

Annons

— Det bör vara lågstadiets viktigaste uppgift att se till att alla barn lär sig läsa och skriva. Men kunskapen finns inte i särskilt stor utsträckning i skolorna i dag.

En annan brist är att det tar för lång tid – ibland flera år – innan skolan agerar, enligt Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap vid Karolinska institutet.

— Vi har lite överfokus på diagnos och utredning och underfokus på att tidigt sätta in läs- och skrivträning när man vet att en elev har svårigheter. De flesta, även de som inte har de bästa förutsättningarna, kan man för det mesta träna upp till en nivå som man kan leva med.

Han understryker att elever har rätt till stöd även utan en diagnos.

Låg självkänsla

För barn med dyslexi finns svårigheterna vanligen kvar i någon form även efter träning, men tidigt stöd är ofta avgörande för hur eleven lyckas i skolan, enligt Sven Bölte.

— Det finns ingen evidens för att dyslexi har något att göra med begåvning, men det är lite det effekten blir – att man underpresterar i skolan, får låg självkänsla, tappar lusten till skolan och i värsta fall kanske vägrar att gå dit.

Fakta: Dyslexi

Dyslexi innebär en nedsatt förmåga att koppla ihop bokstäver och språkljud. Följden blir att man har svårt att lära sig läsa och skriva.

Dyslexi är ofta ärfligt och har ingenting med intelligens eller begåvning att göra.

Dyslexi kan märkas på olika sätt för olika personer. Några vanliga tecken är att läsa långsamt och stanna upp på vissa ord, att läsa fel och missa ord eller delar av ett ord, att ha svårt för stavning, svårt att uppfatta språkljuden i ett ord eller att byta plats på bokstäver i vissa ord. Man kan också ha svårt att koncentrera sig eller fokusera.

Källor: 1177, Dyslexiförbundet

Kommentarer

Annons
Annons
Annons