Att resa med flyg kan innebära stress. Man dubbelkollar passet, väskan och att biljetten är i ordning. Trots det kan det hända att flygbolaget stoppar dig vid gaten och nekar dig att gå ombord. Och det behöver inte ha något att göra med klädkod eller säkerhetsregler.
Det handlar i många fall om överbokning – något flygbolag medvetet använder sig av för att tjäna mer pengar.
Har förekommit länge
Enligt Air Claim har flygbolag överbokat sina plan sedan 1940-talet, främst i USA, men fenomenet förekommer nu över hela världen. Det handlar inte om misstag, utan är en strategi. Flygbolagen säljer fler biljetter än det finns säten, i tron att några passagerare ändå inte kommer till gaten i tid.
Om alla däremot dyker upp blir det ett problem. Då måste flygbolaget neka några passagerare att gå ombord, vilket kan leda till förseningar, missade anslutningsflyg och förkortade resor.
Enligt en undersökning från jämförelsesajten Go.Compare nekas omkring 6,6 miljoner passagerare bara i Storbritannien från att gå ombord flygplan varje år på grund av överbokning, något som Yahoo rapporterat om.
Det ska du göra om du drabbas
Rhys Jones, expert inom reseförsäkringar på Go.Compare, säger till Yahoo att det första man bör göra om man blir nekad är att få en bekräftelse från flygbolaget om att det faktiskt handlar om överbokning. Det är bra att få detta skriftligt, om det går.
Sedan bör man ta reda på vad flygbolaget planerar att göra – till exempel boka om till ett annat flyg och om de erbjuder någon kompensation. Det är viktigt att spara alla dokument, som boardingkort, mejl och kvitton för mat eller boende, då flygbolaget ofta är skyldiga att ersätta de utgifter som överbokningen orsakat.
Om flygbolaget inte erbjuder en lösning kan du klaga direkt till dem eller ta ärendet vidare till en nationell luftfartsmyndighet eller en alternativ tvistlösningsnämnd.