Nyheter24
Annons

Historiskt avtal inom sjöfarten kan spricka

Publicerad: 27 juni 2025, kl. 06:16
Kommer sjöfarten gå i bräschen – eller spricker den globala utsläppsöverenskommelsen? Foto: Adam Ihse/TT

Ett historiskt, globalt avtal för att få ner sjöfartens utsläpp riskerar att spricka, varnar Svensk sjöfart. De har mejslats fram under lång tid i skarpa förhandlingar, men det är fortfarande bara ett förslag, säger klimatpolitiske experten Fredrik Larsson.

Sjöfarten står för ett par procent av de globala utsläppen av växthusgaser, men är en växande källa till utsläpp.

Därför fick det stor uppmärksamhet i världsmedier när FN:s sjöfartsorgan IMO i april meddelade att man kommit överens om ett nytt globalt ramverk. Det beskrivs som det första i världen att kombinera obligatoriska utsläppsbegränsningar med ett pris på växthusgaser över hela sjöfartssektorn.

Tanken är att stora utsläppare betalar mer, som till viss del ska kunna bekosta de som släpper ut mindre.

— Ekonomiskt skulle det betyda att den globala sjöfarten cirka 2030 kommer omfattas av kostnader i form av avgifter för sina utsläpp på ungefär 37 miljarder dollar, säger Fredrik Larsson vid branschorganisationen Svensk sjöfart.

Det är betydande siffror.

Annons

— Det kommer högst sannolikt betyda att vi kommer ner mot netto-noll till 2050. Det skickar en väldigt stark signal till sjöfarten att ställa om, att energieffektivisera.

”Absolut” risk för haveri

FN skriver i ett nyhetsinlägg att förslaget väntas antas vid mötet i oktober. Men det är långt i från säkert, enligt Svensk sjöfart. Det ligger nu ute på remiss hos världens regeringar, och för att det ska kunna klubbas i oktober behövs en kvalificerad majoritet av minst två tredjedelar av medlemsländerna.

— Givet de röstningssiffrorna vi hade när man godkände förslaget så behöver man ytterligare tio länder som röstar ja för att det här ska träda i kraft, säger Fredrik Larsson.

Han säger att det absolut finns en risk att förslaget faller, men vågar inte säga säkert.

Annons

— Jag tror att det kommer att bli väldigt tajt.

”Kan vara tandlöst”

Även om förslaget blir verklighet så kommer de länder som ogillar förslaget inte behöva införa det, exempelvis alla fartyg till och från USA, enligt Svensk sjöfart.

— Det kan vara tandlöst, men det kan också vara så att de länder som inte tillträder omedelbart kanske gör det lite senare. Från industrins sida vill vi ha en global mekanism så vi få lika spelregler.

Om förslaget spricker väntar å andra sidan troligtvis fler regionala regler, som EU:s utsläppshandelssystem, om överenskommelsen inte klubbas.

— Det blir väldigt stökigt, säger Larsson.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons