Medan konsumtionen av cigaretter har minskat stadigt under de senaste 20 åren har snusanvändandet i stället ökat.
"Under 2024 var det 21 procent av befolkningen som snusade (vitt eller brunt snus) minst en gång i månaden, med fler dagliga användare (18 procent) än sporadiska (3 procent)", skriver Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, som har kartlagt självrapporterade snus- och rökvanor mellan 2003 och 2024.

Och de som är vana att sträcka sig efter en kyld snusdosa i matbutiken kommer att få tänka om – åtminstone om de handlar på Willys.
Willys om snuskylarna: "Energibesparingar"
Sedan över ett år tillbaka har nämligen Willys börjat fasa ut snuskylar i butikerna, vilket ska kunna spara tio miljoner kilowattimmar per år.
– Det är inget nytt beslut utan vi har hållit på med det här i ett och ett halvt år. Hittills är det ett 70-tal butiker och vi kommer ta bort fler snuskylar successivt i samband med renovationer och annat som en del i att göra energibesparingar, säger Willys presstalesperson Louise Hulgaard till GP.
MISSA INTE: Nya regler för fiskare – börjar gälla direkt

Åsikterna om påverkan på snuset går isär
För tidningen uppger Louise Hulgaard att varken kvalitet eller hållbarhet påverkas av att snuset inte förvaras i kyl och hon betonar vidare att varken grossister eller leverantör förvarar snuset kylt.
Men Samuel Lundell, ordförande i konsumentföreningen Snusarnas Riksförbund, håller inte med helt och hållet. Han menar på att i synnerhet lössnus kan påverkas negativt av att förvaras i rumstemperatur.
– Där påverkas färskheten väldigt tydligt, medan man i nästa led med portionssnus, vit snus och tobaksfri snus har ökande hållbarhet. Däremot vet vi från våra medlemmar i Snusarnas Riksförbund som snusar att de tycker det är härligare med snus när den varit kyld. Det påverkar alla, men särskilt lössnusare och portionssnusare, säger han till GP.
Som svar på detta säger Hulgaard:
– Vi respekterar verkligen och förstår om någon är upprörd, det är inte det vi är ute efter, utan det är för en energibesparing. Tre till fyra kylar per butik, det gör en del för miljön.