Annonser med politiskt innehåll, liksom valreklam och vad som beskrivs som sociala frågor kommer inte att tillåtas inom unionen från och med oktober, meddelar Meta.
”Det här är ett svårt beslut – ett som vi fattat som svar på EU:s kommande regelverk”, skriver teknikjätten och syftar på ett regelverk om transparens kring politisk reklam som kallas TTPA.
Enligt Meta innebär regelverket en orimlig nivå av komplexitet och juridisk osäkerhet för annonsörer och plattformar som är verksamma i EU.
EU:s regler togs fram i spåren av skandalen kring Cambridge Analytica som briserade 2018, där det kom fram att konsultfirman fick tillgång till data om miljontals Facebookanvändare, som användes för att rikta politisk reklam till dem. Regelverket ska förhindra otillbörlig valpåverkan.
Även Google har meddelat att man slutar med politisk reklam inom EU i oktober, då reglerna träder i kraft.
Inför EU-valet satsade de flesta svenska partier en betydande del av sina respektive marknadsföringsbudgetar på annonser i sociala medier.