Amanda Brander tog kontakt med fastighetsjouren direkt, som anlände till bostaden flera timmar senare. Väl framme kunde de snabbt lösa problemet med en sugpropp, och fastställde även att ingenting hade fastnat i röret.
Fick en faktura på 14 000 kronor: "Chockad och arg"
Kort efter incidenten fick Amanda en faktura från hyresvärden på närmare 14 000 kronor, något även Hem & Hyra uppmärksammat.
– Jag blev chockad och väldigt arg. Jag tänkte: 'Hur ska jag kunna betala detta?', berättar Amanda för Nyheter24.
Enligt Amanda hävdade hyresvärden att det skulle kunna vara hennes barn som orsakat toalettstoppet.
– Min ena son är åtta år och vet att man inte slänger saker i toaletten, och min yngsta hade precis lärt sig gå, förklarar hon.
Bestred fakturan
Amanda valde att bestrida fakturan, och skickade ett mejl till hyresvärden där hon förklarade att kravet var felaktigt och att hon inte tänkte betala. Det slutade med att hon bara behövde betala en tredjedel av summan.
– Det kändes inte rätt att behöva betala, men jag är tacksam över att jag inte behövde betala hela beloppet. Jag fick hjälp av Hyresgästföreningen. Rätt ska vara rätt, säger hon.
Hem & Hyra har varit i kontakt med hyresvärden som förklarar att de alltid vill hyresgästens bästa.
– Om det misskommuniceras och vi inte får den här informationen så är det inte bra, säger fastighetsägaren till tidningen.