I höstas rapporterade SVT om att människor över hela landet fått brev om förlängd nybilsgaranti med inbetalningskort från ”Fordonsverket”. Många uppfattade erbjudandet som ett betalningskrav och namnet lät officiellt. Men inget bolag med det namnet fanns registrerat i Sverige.
Efter över 130 anmälningar startade Konsumentverket ett ärende mot bolaget dit bankgirot på fakturorna gick, Graystone Sweden AB.
— De uppgav att de inte hade något med utskicken att göra. De tog bara emot betalningarna. Bakom namnet Fordonsverket fanns ett bolag i Hongkong. Graystone lade ned samarbetet och bankgirot upphörde. Då fanns inte mer för oss att göra, säger Gabriella Fenger-Krog.
Kräver ny betalning
Nu hävdar i stället Santana Garanti att de tagit över Fordonsverkets kundstock och kräver betalningar i brevutskick.
Konsumentverket har fått in runt 15 anmälningar från folk som antingen lurades att betala till Fordonsverket i höst eller säger att de inte hört talas om varken dem eller Santana Garanti. En av dem som fått brevet är ”Agneta” som egentligen heter något annat och är i 80-årsåldern.
— Jag tyckte det var suspekt. Jag har aldrig haft med dem att göra och min bil är från 2014 och är försäkrad så där behövs ingen nybilsgaranti. Jag tycker att det är oförskämt att försöka lura folk på det här sättet, säger hon.
Ständigt återkommande
Enligt både Konsumentverket och intresseorganisationen M Sverige är den här typen av verksamheter något som ständigt återkommer.
— Vem som helst kan starta företag som erbjuder en försäkring eller garanti men bara biltillverkaren får kalla det för nybilsgaranti. Vi ser att de här försäkringarna ofta är rätt så innehållslösa. Jag kan inte uttala mig om det här fallet dock, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
TT har ringt Santana Garantis kundtjänst som bekräftar att de skickat breven men hänvisar alla frågor till mejl, utan att svara.
Enligt brevet är Santana Garanti en del av Santana i Stockholm AB. TT har försökt nå personerna i bolagets styrelse. En av dem svarar men lägger på luren.
På sin hemsida har Santana Garanti en bild på en man som uppges vara chef för kundservice. Genom en omvänd bildsökning på Google kan man hitta samma bild på flera olika hemsidor i olika länder. Mannen uppges ha olika namn och titlar på varje hemsida.