Från hösten 2028 kommer dagens system att skrotas och ersättas av ett nytt. Det innebär att elever i behov av särskilt stöd, som till exempel har en NPF-diagnos, kommer att undervisas i en mindre grupp med speciallärare – i stället för i sin egen klass.
Vilka elever som är i behov av ett sådant stöd ska identifieras genom standardiserade tester en gång om året. Regeringen ger Skolverket i uppdrag att ta fram sådana.
Förändringen ska gynna elever och lärare genom ett ökat lugn. Enligt Mohamsson råder det ”vilda västern” i svenska klassrum i dag.
— Tänk att du har utbildat dig för att lära ut. Men i stället så har du en elev som behöver sitta med en iPad i ett hörn. En annan med en stressboll i handen och en tredje som behöver springa ut och in var femte minut för att röra på sig, säger hon.
Förändringen kommer att finnas med i regeringens kommande höstbudget. Huvudmännen får 1,14 miljarder kronor årligen för stödundervisningen för bland annat grundskolan, gymnasieskolan, specialskolan och sameskolan.
Den tidigare läsa-skriva-räkna garantin och regleringen om extra anpassningar avskaffas därmed och anpassad studiegång får endast ges som en sista utväg.