Det var i mitten av oktober som Marcus Vadeby tillsammans med sin sambo och en kompis, besökte resturang Commat i Katrineholm för att äta deras lunchbuffé, något som Katrineholms-Kuriren var först att skriva om. I buffén som kostar 129 kronor ingår husmanskost, salladsbar och dricka.
Det här var Marcus tredje besök på Commat. Redan vid andra besöket, kände han sig särbehandlad av ägaren. Enligt 27-åringen kom ägaren då fram till deras sällskap och sa att de inte fick ta mer mat.
– Det är ju särbehandling för alla andra fick ta om. Men han tyckte att vi överskridit vår gräns vid första gången, säger han till Nyheter24 och fortsätter:
– Den här gången fick jag nog. Jag har inget emot restaurangen i sig, det är ägaren som har ett beteende mot folk som är större än normen.

"Följer efter mig"
Dagen för det tredje besöket serverades pannbiff med potatismos på Commat. Marcus Vadeby tog tre pannbiffar och mos, och fyllde sedan på med ytterligare en pannbiff.
Enligt 27-åringen blev sällskapet uttittade direkt när de gick in på restaurangen.
– Så fort jag reste mig upp, om jag bara skulle gå och hämta en servett eller vad som helst, så följde ägaren efter mig. Han stod en meter i från och kollade på vad jag gjorde.
Ägaren: Du bröt mot buffélagen
Efter besöket skrev Marcus Vadeby en dålig recension på Facebook, och kort därpå blir han uppringd av Commat. De hade fått tag i numret eftersom 27-åringen har en bekant som arbetar på restaurangen.
– Där skäller han ju ut mig i telefon för att jag har tagit för mycket, och säger att det inte är lönsamt med kunder som mig. Det var pannbiffarna som han reagerade på. Han sa att enligt buffélagen får man bara två stycken, säger 27-åringen och fortsätter:
– Jag hade förstått om han hade blivit arg om jag hade kastat mat, men det var ju inte fallet. Jag hade renskrapad tallrik. Det var inget prat om matsvinn, det vara bra gap och skrik om att sådana som jag är förlustaffär.

Commat: "Cirkulerar rykten"
Nyheter24 har sökt Commat, som säger att de inte vill kommentera saken utan hänvisar till ett inlägg på Facebook.
På Facebook skriver restaurangen:
"Just nu cirkulerar det mycket rykten, påståenden och rena hittipå på sociala medier.
Vi har som policy att aldrig kommentera enskilda fall och gör i detta fall inga undantag. Spontant känns allt väldigt missvisande då dialogen faktiskt endast från vår sida handlat om att vi i tider som dessa inte vill se mat försvinna i sopor...
"Frågeställningen handlade om ett upprepat mönster som vi ville lyfta. Sen är vi dom första att erkänna att samtalet kanske tog en vändning som ingen är nöjd med och självklart har vi bett om ursäkt om någon upplevt sitt livs värsta kränkning."
Enligt Marcus Vadeby har han inte fått någon ursäkt från restaurangen, och han är upprörd över hur folk som är större än normen blir bemötta.
– Jag tycker det är väldigt tråkigt. Jag är inte personligen kränkt över honom, men jag tycker det är väldigt tråkigt att folk på bufférestauranger ser ner på folk bara för man är större än "lilla Lisa".





