Konsumtionen av så kallat vitt snus, som inte innehåller tobak men som kan ha kraftiga mängder nikotin, har ökat stort under flera års tid. Enligt CAN:s nya rapport om tobaks- och nikotinkonsumtion fortsatte ökningen i fjol upp 20 procent från 2023.
Rapporten, som släpps årligen, bygger på uppgifter om skatteintäkter för försäljningen av tobaks- och nikotinprodukter och visar att 221 miljoner dosor vitt snus såldes 2024.

Försäljningssiffror för vitt snus har funnits sedan 2021. Då såldes i snitt 9 dosor per person, jämfört med 25 dosor förra året. Konsumtionen är då utslagen på alla svenskar över 15 år.
— Det har nästan skett en tredubbling under den perioden, säger Mats Ramstedt.

Nya snusare tillkommer
Innan det vita snuset introducerades 2016 var snuskonsumtionen i Sverige ganska stabil. Även om det inte skett några stora förändringar vad gäller tobakssnuset, så har den totala konsumtionen nu skjutit i höjden.
— Antalet konsumerade snusdosor har fördubblats 2024, jämfört med året innan det vita snuset introducerades, säger Mats Ramstedt.
Eftersom ökningen är så kraftig kan det inte enbart röra sig om personer som har övergått från brunt till vitt snus.
— Det har skett en rekrytering av nya grupper, det måste vara så eftersom totalen ökar så pass mycket.
Ökar inte längre
Samtidigt som det vita snuset gjorde entré ökade snusandet kraftigt bland unga och kvinnor i Sverige. Utvecklingen oroar Folkhälsomyndigheten eftersom produkten är mycket beroendeframkallande och ännu har relativt outforskade hälsorisker.
Likt brunt snus ses inga stora förändringar i resterande kategorier. Cigarettrökningen är i stort sett oförändrad – och något förvånande är även konsumtionen av e-cigaretter samma som året innan.
— E-cigarettrökningen som tidigare har varit väldigt kraftig har planat ut. Vi vet inte vad det beror på, säger Ramstedt, som dock lyfter att ökat medialt utrymme om hälsorisker kan haft en viss effekt.




