Representanter från Tiktok, Snapchat, Meta och Google deltar på onsdagens möte, tillsammans med Bris, Child X, Ecpat och Jämställdhetsmyndigheten.
Bakgrunden är en ny rapport från Bris som visar att nästan vart femte barn känt sig otrygg på nätet och att många tror att det skulle bli tryggare om bolagen tog större ansvar.
— Det är ju ännu en rapport som visar på den fullständiga utsatthet som många unga flickor och barn i allmänhet utsätts för på nätet, säger Nina Larsson (L).
Vart fjärde barn
En rapport från Allmänna barnhuset 2021 visade att vart fjärde barn har utsatts för groomingförsök på nätet innan de fyllt 15.
— Det är enormt omfattande och det behöver vi förstå och medvetandegöra, men också sätta mycket högre tryck mot bolagen.
Larsson pekar bland annat på att plattformarna behöver ha bättre kontroller för åldersverifiering, men också att de bör införa bättre verktyg som på olika sätt begränsar och stoppar gärningspersoner som riktar in sig på barn.
Enligt henne finns det exempelvis en stor mängd användare som uttryckligen skriver att de letar efter barn i groomingsyfte.
— Det måste man som bolag med ett tekniskt AI-stöd kunna få bort. Allt annat är att bidra till normaliseringen av utnyttjande av barn.
Regleringar på väg
Vad hoppas du på att mötet resulterar i?
— Eftersom jag samlar de största aktörerna och flera civilsamhällesorganisationer som jobbat länge med detta hoppas jag att vi kan få en bättre förståelse av hur omfattande problemet är, så att bolagen inser att det på kort sikt är de som kan agera för att få bort det här i mycket högre utsträckning än vad de gör.
Från politiskt håll kommer det även att bli en stärkt reglering, enligt Larsson, som säger att man arbetar både med nationell lagstiftning men även genom EU.
— Det är viktigt att plattformarna förstår det så att de redan nu justerar sina system.




