Användningen av snus, i huvudsak så kallat vitt nikotinsnus, har ökat kraftigt bland unga i Sverige sedan det vita snuset introducerades 2016.
— Det har framför allt ökat bland flickor som inte tidigare snusat i stor utsträckning, då det bara fanns brunt tobakssnus att välja på, säger Martina Zetterqvist på Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN.
”Första gången”
I CAN:s nationella skolundersökning för 2025 syns dock ingen fortsatt uppgång.
— Det här är första gången som vi inte ser att det ökar i någon av grupperna, varken bland pojkar eller flickor i nian och gymnasiet, säger Zetterqvist.
2025 var det 14 procent i årskurs nio och 27 procent i gymnasiets år två som snusade, vilket inte motsvarar någon statistiskt signifikant förändring från 2024.
Åtstramning av reklam
Även om det är för tidigt att tala om ett trendbrott så är det ett positivt resultat, säger Zetterqvist.
— Det finns en åldersgräns av en anledning och unga är mer känsliga för nikotinets effekter.
Vad det beror på är svårt att säga. En möjlig delförklaring kan vara att det sedan några år tillbaka finns regler om att nikotinprodukterna inte får marknadsföras för personer under 25, säger hon.
— Den grupp som går i nian i dag har inte på samma sätt exponerats för den här marknadsföringen.
I rapporten mäts även ungas erfarenheter av alkohol, narkotika, dopning och spel om pengar. Inga stora förändringar noteras i de kategorierna.




