Två av tre skolor som Skolinspektionen besökte under 2009 får nu hård kritik för sina skriftliga omdömen till eleverna.
Vissa skolor ger inga skriftliga omdömen alls, andra gör det enbart i vissa ämnen. Det visar en sammanställning av 539 granskade grundskolor.
Tanken med skriftliga omdömen är att de ska vara en del i elevens individuella utvecklingsplan och beskriva elevens kunskapsutveckling i samtliga ämnen där eleven får undervisning.
– Som elev och som förälder har man rätt att få veta hur eleven ligger till när det gäller kunskaper och utveckling i förhållande till målen för utbildningen. En skola som har koll på elevernas kunskapsutveckling har också goda förutsättningar att lyckas även med de skriftliga omdömena, säger Marie-Hélène Ahnborg, inspektionsdirektör på Skolinspektionen.
- Om man ska lyckas kräver det att man följer elevens utveckling. Jag tror att det redan är här som skolorna brister, fortsätter Marie-Hélène Ahnborg till Ekot.
Av de 539 besökta skolorna i 49 kommuner får 361 skolor – 67 procent – kritik för att de inte uppfyller kraven på skriftliga omdömen. Och det har inte skett någon förbättring sedan den senaste granskningen.
Dessutom handlar de skriftliga omdömena om fel saker - elevernas personlighet. Humör och personliga egenskaper.