Bianca Meyer: Förbjud reklamen för otrohet

- 26/03/2011, 11:27 -
1 av 4

Victoria_Milan.
2 av 4

Victoria_Milan.

Victoria Milan

Victoria_Milan.
3 av 4

Victoria_Milan.

Victoria Milan

Victoria_Milan.
4 av 4

Victoria_Milan.

Victoria Milan

Bianca Meyer vill reglera reklam för otrohet på samma sätt som reklam för alkohol och tobak.

”Är du gift men saknar spänning? Är det länge sedan du upplevde passion? Saknar du närhet?”

Så lyder reklamfilmen för en otrohetssajt som just nu lanseras i Sverige, och har blivit rekordanmäld.

Otrohetssajten går ut på att man uppmanar gifta människor att lägga upp en profil för att komma i kontakt med andra gifta för utomäktenskapliga äventyr.

SVT tog upp ämnet på torsdagens debatt. Sajten Victoria Milans vd, Sigurd Vedal, kunde inte medverka i programmet då han firade tioårig bröllopsdag med sin fru i Marbella...

Men han rings upp från studion. Vedal skulle själv aldrig använda sin egen sajt och skulle heller inte tycka att det var okej om hans fru gjorde det.

Publiken i studion tycker att det är dubbelmoral. Vedal svarar att han levererar en tjänst som folk vill ha. Han erbjuder ett alternativ till att bryta upp familjen och det är inte upp till honom att bedöma huruvida det är moraliskt rätt av hans kunder att använda sajten eller inte.

I en debattartikel skriver Vedal: ”Vår dejtingsajt är inte till för att fördöma eller bekräfta folks uppfattning att otrohet är vare sig riktigt eller förkastligt."

"Den är bara ett annat socialt nätverk i stil med nattklubbar eller Facebook, som förmedlar kontakt mellan folk med samma intressen. Vad som sker därefter är helt upp till den enskilde. Otrohet är ett val som en person gör utifrån sin unika och komplexa situation och som andra inte automatiskt bör fördöma.

För mig och de flesta andra är trohet och ärlighet grundläggande i en relation, men oavsett min eller någon annans personliga åsikt kring att vänstra så är otrohet trots allt lagligt i Sverige i dag, så därför tycker jag att den här typen av sidor ska få finnas.

På samma sätt som vi i vårt land får köpa cigaretter och alkohol trots att det kan skada både oss själva och människor i vår omgivning.

Men, precis som det finns en reglering för om och hur man får göra reklam för alkohol och tobak måste det finnas regleringar för den här typen av tjänster, eftersom otrohet kan innebära stor psykisk skada för alla inblandade.

Reklamen borde inte få sändas eftersom den är gravt vilseledande . Man framställer otrohet på ett förföriskt och spännande vis, som en lösning på äktenskapliga problem.

Reklamen tar överhuvudtaget inte upp vilket enormt lidande otrohet oftast innebär och att det inte är en långsiktig lösning på äktenskapliga bekymmer.

Dess slogan är lika absurd som ”Dålig, självkänsla? Snacka skit om dina vänner så mår du bättre.”

Eller: ”Trött på livet? Sup till så glömmer du bort dina bekymmer.”